Με εντολή Τσίπρα η τροπολογία για αυτοδιοικητικές εκλογές τον Μάιο
Ενισχύονται τα σενάρια περί τριπλών εκλογών τον Μάιο του 2019 καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες του iefimerida.gr, η τροπολογία των 16 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ κατατέθηκε με εντολή του ίδιου του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.
Το «αίτημα» Τσίπρα διεμηνύθη στον υπουργό Εσωτερικών Πάνο Σκουρλέτη χθες και αμέσως ξεκίνησαν οι σχετικές συνεννοήσεις. Ο Π. Σκουρλέτης δεν μπορούσε να «εκτεθεί» ο ίδιος , καθώς στο νομοσχέδιο που κατέθεσε, η πρόβλεψη για εκλογές ήταν 13 και 20 Οκτωβρίου του 2019. Ετσι, κρίθηκε ως προσφορότερη, η λύση της τροπολογίας βουλευτών οι οποίοι πρότειναν οι αυτοδιοικητικές εκλογές να γίνουν τον Μάιο του 2019, μαζί με τις ευρωεκλογές.
Με συνοπτικές διαδικασίες, συνετάχθη η σχετική τροπολογία – κατά πληροφορίες από το υπουργείο Εσωτερικών – υπεγράφη από τους 16 βουλευτές και κατετέθη αργά το βράδυ στη Βουλή ώστε να συζητηθεί την Πέμπτη.
Τι προβλέπει η τροπολογία
Η τροπολογία που υπογράφουν οι 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει οι επόμενες δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές να διεξαχθούν – κατ’ εξαίρεση – όχι τον Οκτώβριο του 2019, όπως προβλέπουν οι διατάξεις του νομοσχεδίου Σκουρλέτη, αλλά μία εβδομάδα πριν από τις ευρωεκλογές, δηλαδή στις 18-19 Μαΐου.
Ουσιαστικά προτείνουν ο πρώτος γύρος των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών να γίνει μία εβδομάδα πριν από τις εκλογές και ο δεύτερος γύρος -όπου χρειαστεί- να διεξαχθεί την Κυριακή που θα γίνουν και οι ευρωεκλογές.
Αμέσως ξεκίνησαν να ακούγονται σενάρια για προσπάθεια της κυβέρνησης για να στηθούν τέσσερις κάλπες ώστε να διενεργηθούν μαζί βουλευτικές, ευρωεκλογές και παράλληλα δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές.
Όπως αναφέρεται στην τροπολογία, «προτείνεται κατ’ εξαίρεση και για πρώτη εφαρμογή του σχεδίου νόμου (Κλεισθένης) η διενέργεια των αμέσως επόμενων δημοτικών και περιφερειακών εκλογών στον προβλεπόμενο με το υφιστάμενο νομοθετικό χρόνο, δηλαδή την προηγούμενη Κυριακή από την ημέρα διενέργειας ψηφοφορίας για την επιλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019 και η εγκατάσταση των νέων δημοτικών και περιφερειακών αρχών να γίνει την 1η Σεπτεμβρίου του 2019 και να λήγει την 31η Δεκεμβρίου του 2023».
Πού στοχεύει η κυβέρνηση
Είναι προφανές ότι στο Μαξίμου θέλουν να έχουν ανοικτή την επιλογή να στήσουν τέσσερις κάλπες (εθνικές εκλογές, ευρωεκλογές, δημοτικές και περιφερειακές) την ερχόμενη άνοιξη για πολλούς λόγους:
- Γιατί οι πολλαπλές κάλπες, είναι η κλασική μέθοδος «εκτόνωσης» της δυσαρέσκειας των ψηφοφόρων.
- Γιατί τον ΣΥΡΙΖΑ τον συμφέρει να αδρανοποιηθούν για τις εθνικές εκλογές, στελέχη που πρόσκεινται στη ΝΔ και την Κεντροαριστερά τα οποία θα δραστηριοποιηθούν στην αυτοδιοίκηση.
- Επιπλέον, το αφήγημα της κυβέρνησης μπορεί να θεωρηθεί ότι φτάνει στη λήξη του μετά την «έξοδο» από τα μνημόνια τον Αύγουστο αλλά και την κύρωση από τη Βουλή Ελλάδας και Σκοπίων, της συμφωνίας με την ΠΓΔΜ τον Ιανουάριο – όπως δήλωσε χθες ο Ζόραν Ζάεφ.
Διαβάστε την τροπολογία την οποία υπογράφουν 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών: «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Εμβάθυνση της Δημοκρατίας – Ενίσχυση της Συμμετοχής – Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των ΟΤΑ [Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»] – Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟ.ΔΣ.Α. – Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση – Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ».
ΘΕΜΑ: «Ημερομηνία Αυτοδιοικητικών Εκλογών κατά την πρώτη εφαρμογή του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ Ι»
Α. Αιτιολογική Έκθεση
Με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου διαμορφώνονται όροι δημοκρατικότερης συγκρότησης και λειτουργίας των αυτοδιοικητικών θεσμών και αναλογικότερης εκπροσώπησης του εκλογικού σώματος, των αυτοδιοικητικών δυνάμεων και των τοπικών κοινωνιών στους οργανισμούς και των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης, ενώ παράλληλα διευρύνεται η συμμετοχή και ο κοινωνικός έλεγχος σε όλα τα επίπεδα της οργάνωσης και της λειτουργίας τους.
Στο πλαίσιο αυτό και σε ό,τι αφορά την εκλογή των δημοτικών και περιφερειακών αρχών προτείνεται, μεταξύ άλλων, η καθιέρωση του εκλογικού συστήματος της απλής αναλογικής, η επαναφορά της δημοτικής – περιφερειακής περιόδου στα τέσσερα (4) έτη, η αποσύνδεση της εκλογής των δημοτικών – περιφερειακών αρχών από την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των Ελλήνων μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κλπ.
Λαμβάνοντας υπόψη το εύρος των προτεινόμενων αλλαγών και την ανάγκη αρμονικής υιοθέτησής τους και ομαλής μετάβασης στο προτεινόμενο σύγχρονο, δημοκρατικότερο και αναλογικότερο εκλογικό σύστημα για την ανάδειξη των δημοτικών και περιφερειακών αρχών, καθώς και το γεγονός ότι η τρέχουσα θητεία των δημοτικών και περιφερειακών αρχών είναι εκτενής και ανέρχεται στα πέντε (5) έτη, με την παρούσα τροπολογία προτείνεται, κατ’ εξαίρεση και για την πρώτη εφαρμογή του σχεδίου νόμου, η διενέργεια των αμέσως επόμενων δημοτικών και περιφερειακών εκλογών στον προβλεπόμενο με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο χρόνο, δηλαδή την προηγούμενη Κυριακή από την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019 και η εγκατάσταση των νέων δημοτικών και περιφερειακών αρχών να γίνει την 1η Σεπτεμβρίου 2019 και να λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2023.
Β. Τροπολογία – Προσθήκη
«Άρθρο ….
Η προτεινόμενη με το άρθρο 6 του σχεδίου νόμου παράγραφος 4 του άρθρου 9 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
«4. Για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος: α) Ο πρώτος γύρος της εκλογικής διαδικασίας στα αξιώματα της παρ. 1 θα διεξαχθεί την προηγούμενη Κυριακή από την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019. β) Σε περίπτωση που δεν έχει αναδειχθεί επιτυχών συνδυασμός, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 33, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές, τους ίδιους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και τους ίδιους εφόρους αντιπροσώπων. Με την επιφύλαξη ειδικότερων ρυθμίσεων, η προεκλογική περίοδος αρχίζει δύο (2) μήνες πριν την ημερομηνία των εκλογών. γ) Η εγκατάσταση των νέων αρχών θα γίνει την 1η Σεπτεμβρίου 2019 και η θητεία τους λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2023 και λογίζεται πλήρης για όλες τις συνέπειες. δ) Η εκλογή προεδρείου συμβουλίων και επιτροπών διενεργείται κατά τους μήνες Σεπτέμβριο και Μάρτιο κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 64 του ν. 3852/2010».
Η προτεινόμενη με το άρθρο 46 του σχεδίου νόμου παράγραφος 6 του άρθρου 114 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
«6. Για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος: α) Ο πρώτος γύρος της εκλογικής διαδικασίας στα αξιώματα της παρ. 1 θα διεξαχθεί την προηγούμενη Κυριακή από την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019, ταυτόχρονα με τις δημοτικές εκλογές σε ολόκληρη την επικράτεια, στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές και τους ίδιους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και εφόρους αντιπροσώπων. Η ψηφοφορία διενεργείται σε διαφορετικές κάλπες. β) Σε περίπτωση που δεν έχει αναδειχθεί επιτυχών συνδυασμός, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 139, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές, τους ίδιους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και τους ίδιους εφόρους αντιπροσώπων. Με την επιφύλαξη ειδικότερων ρυθμίσεων, η προεκλογική περίοδος αρχίζει δύο (2) μήνες πριν την ημερομηνία των εκλογών. γ) Η εγκατάσταση των νέων αρχών θα γίνει την 1η Σεπτεμβρίου 2019 και η θητεία τους λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2023 και λογίζεται πλήρης για όλες τις συνέπειες. δ) Η εκλογή προεδρείου συμβουλίων και επιτροπών διενεργείται κατά τους μήνες Σεπτέμβριο και Μάρτιο κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 165 του ν. 3852/2010».
α. Στην παρ. 3 του άρθρου 7 του σχεδίου νόμου προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Ειδικά για τις εκλογές του 2019 η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου ορίζεται στην πρώτη (1η) Απριλίου».
β. Στο άρθρο 48 του σχεδίου νόμου προστίθεται ο αριθμός «1.» πριν από τη φράση «Το άρθρο 116 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής:» και στο τέλος του άρθρου προστίθεται παράγραφος 2 ως εξής: «Ειδικά για τις εκλογές του 2019 η προθεσμία της παρ. 6 του άρθρου 116 του ν. 3852/2010 ορίζεται στην πρώτη (1η) Απριλίου».
α. Στο άρθρο 11 του σχεδίου νόμου η φράση «της 13ης Οκτωβρίου 2019» της παρ. 9 του άρθρου 14 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται από τη φράση «της παρ. 4 του άρθρου 9».
β. Στην παρ. 3 του άρθρου 44 του σχεδίου νόμου η φράση «της 13ης και 20ης Οκτωβρίου 2019» αντικαθίσταται από τη φράση «της παρ. 4 του άρθρου 9 του ν. 3852/2010».
γ. Στο άρθρο 50 του σχεδίου νόμου η φράση «της 13ης Οκτωβρίου 2019» της παρ. 7 του άρθρου 117 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται από τη φράση «της παρ. 6 του άρθρου 114».
δ. Στην παρ. 2 του άρθρου 67 του σχεδίου νόμου η φράση «της 13ης και 20ης Οκτωβρίου 2019» αντικαθίσταται από τη φράση «της παρ. 6 του άρθρου 114 του ν. 3852/2010».
Αθήνα, 10 Ιουλίου 2018
Οι προτείνοντες Βουλευτές
- Στέφος Ιωάννης
- Αντωνίου Χρήστος
- Αραχωβίτης Σταύρος
- Βέττας Δημήτριος
- Εμμανουηλίδης Δημήτριος
- Θραψανιώτης Εμμανουήλ
- Κασιμάτη Νίνα
- Καστόρης Αστέριος
- Κοζομπόλη – Αμανατίδη Παναγιώτα
- Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
- Μηταφίδης Τριαντάφυλλος
- Μορφίδης Κωνσταντίνος
- Παπαφιλίππου Γεώργιος
- Ριζούλης Ανδρέας
- Τσίρκας Βασίλειος
- Τσόγκας Γεώργιος
- Προηγούμενο Κοινωνικό μέρισμα σε 1,5 εκατ. δικαιούχους – Έως 650 ευρώ
- Επόμενο Διπλή διεθνής διάκριση για την Τράπεζα Πειραιώς και το yellow