Τι αλλάζει με την ψηφιακή ταυτότητα στο Κτηματολόγιο
«Ψηφιακή ταυτότητα» αποκτά το Κτηματολόγιο, ενώ πλέον αποτελεί τον πρώτο δημόσιο φορέα που ήδη χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη επισπεύδοντας διαδικασίες και μειώνοντας την ταλαιπωρία των πολιτών, καταργώντας την γραφειοκρατία και περιορίζοντας το διοικητικό κόστος.
Η απλοποίηση των διαδικασιών και η μείωση του χρόνου για υποθέσεις που «βάλτωναν» χρόνια θα δώσει «ανάσα» σε χιλιάδες ιδιοκτήτες που έχουν διαφορές είτε με χαρακτηρισμούς δασικών εκτάσεων μικρού τμήματος των κτημάτων τους, είτε με λάθη παλιών μελετών Κτηματογράφησης προωθώντας εύκολες και γρήγορες διορθώσεις. Παράλληλα καταργεί την έγχαρτη διαδικασία, με νέα ψηφιακή πλατφόρμα που θα δίνει λύση στο 1/3 του χρόνου.
Μιλώντας στο Εuro2day.gr ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κ. Κυρανάκης αναφέρει ότι το νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για το Κτηματολόγιο «χτυπά» το «βαθύ δημόσιο».
Με ειδικές ρυθμίσεις επιστρέφει στους κατόχους τους οικόπεδα που είχαν χαρακτηριστεί δασικά και μετά από προσφυγές και διαιτησία ενώ είχαν αποχαρακτηριστεί, ο πρώην ιδιοκτήτης τους δεν μπορούσε να τα διεκδικήσει. Με την ψήφιση του νέου νομοσχεδίου, που παρουσιάστηκε χθες στο υπουργικό συμβούλιο και αναμένεται να ψηφιστεί στα μέσα Σεπτεμβρίου, μπαίνει «τέλος» σε αυτόν τον αποκλεισμό. «Επιστρέφουμε στους ιδιοκτήτες την περιουσίας τους», είπε ο κ. Κυρανάκης.
Το πρώτο κεφάλαιο του νομοσχεδίου αφορά στην επιτάχυνση των διαδικασιών κτηματογράφησης έως το τέλος του 2025 για το σύνολο της χώρας. Πρόκειται για επίσπευση διαδικασιών έως και δύο χρόνια για ορισμένες περιοχές που οι υπεύθυνοι της διαδικασίας χρονοτριβούσαν. Στόχος του υπουργείου σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη είναι στο 85% της χώρας η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί έως τον Ιανουάριο του 2025 και στο 100% έως το τέλος του ίδιου έτους.
Σε άλλο κεφάλαιο το νομοσχέδιο προβλέπει την χρήση τεχνητής νοημοσύνης στον νομικό έλεγχο συμβολαίων. Μια διαδικασία που διαρκεί σήμερα – ανάλογα την πολυπλοκότητα του συμβολαίου- από 15 έως και 45 λεπτά θα μειωθεί τουλάχιστον στο μισό με την χρήση του ψηφιακού οδηγού που θα προτείνει μετά από έλεγχο όλων των στοιχείων μια εισήγηση. Ο ελεγκτής από την πλευρά του θα ελέγχει τα δεδομένα και την προτεινόμενη εισήγηση επισπεύδοντας σημαντικά το τελικό πόρισμα. Η εφαρμογή αυτή είναι ήδη σε πιλοτική λειτουργία και θα μπει σε κανονική από την ημερομηνία ψήφισης του νομοσχεδίου από την Βουλή η οποία και αναμένεται μέσα στον Σεπτέμβρη.
Παράλληλα εισάγεται η μονομερής τροποποίηση σύστασης για ακίνητα με πολλαπλούς ιδιοκτήτες. Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν μέχρι σήμερα αν ένα διαμέρισμα σε μια πολυκατοικία που οι ιδιοκτήτες τους ήθελαν να το πουλήσουν με βάση τις νέες μετρήσεις με ψηφιακά μέσα από 100 τ.μ. που είχαν καταγραφεί στο συμβόλαιο, ήταν 102 τετραγωνικά μέτρα, αυτό σήμαινε ότι θα έπρεπε να γίνει τροποποίηση σύστασης με υπογραφές σε συμβολαιογράφο από όλους τους ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων ή και τους κληρονόμους τους.
Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό ήταν αδύνατο με αποτέλεσμα το ακίνητο να μένει αναξιοποίητο. Πλέον με τις διατάξεις του νόμου αυτό μπορεί να λυθεί με μονομερή τροποποίηση σύστασης δηλαδή μόνο με υπογραφή του ιδιοκτήτη αν αυτό δεν επηρεάζει κάποιον τρίτο ιδιοκτήτη από το συνολικό οίκημα.
Ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης κατά την εισηγητική του ομιλία ανέφερε ότι το νομοσχέδιο «δίνει μία σημαντική ψηφιακή ώθηση στην κτηματογράφηση, λύνοντας μια εκκρεμότητα αιώνων, η οποία πια βαίνει αισίως προς την ολοκλήρωσή της, με τη διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί σχεδόν στο σύνολο της επικράτειας εντός του 2025».
«Για πρώτη φορά η χώρα αποκτά οργανωμένο κτηματολόγιο. Αυτό συμβαίνει προφανώς όχι μόνο γιατί πρέπει να συγκλίνουμε με την Ευρώπη, αλλά γιατί πρέπει οι πολίτες να πάψουν να ταλαιπωρούνται από εξαιρετικά περίπλοκες και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες. Στη μάχη αυτή επιστρατεύουμε όλα τα διαθέσιμα εργαλεία, συμπεριλαμβανομένης και της τεχνητής νοημοσύνης. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τα βήματα τα οποία πρέπει να γίνουν για έναν πιο λειτουργικό φορέα, που θα μειώσει και το διοικητικό κόστος αλλά και τον φόρτο εργασίας στο προσωπικό, με έξυπνες ιδέες και λύσεις για το πώς θα διορθώνονται τα έγγραφα και πώς θα επιταχύνονται οι αποφάσεις και τα ζητήματα θα επιλύονται πλέον αμέσως στο Κτηματολογικό Γραφείο κι όχι -ελπίζουμε- ύστερα από χρόνια στα δικαστήρια» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Μάλιστα διευκρίνισε ότι αυτές είναι αλλαγές φαινομενικά που μπορεί να είναι τεχνικές, είναι πολύ ουσιαστικές, όμως, καθώς ενισχύουν την ασφάλεια δικαίου, αποκρούουν μακροχρόνιες δικαστικές διαμάχες και βέβαια ενισχύουν συνολικά την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τους θεσμούς.
«Την ίδια στιγμή το Κτηματολόγιο γίνεται ο πρώτος φορέας του Δημοσίου που εντάσσει το AI στη διεκπεραίωση διοικητικών αποφάσεων με αποτέλεσμα μεγάλα χρονικά και δημοσιονομικά οφέλη της συγκεκριμένης εφαρμογής, ανέφερε ο κ. Κυρανάκης.
«Η open AI μας βοηθά να διαβάζουμε σε φυσική γλώσσα το κείμενο των συμβολαίου και να προελέγχονται οι κανόνες τους οποίες μέχρι σήμερα ένας προϊστάμενος θα έπρεπε να διαβάσει αρκετή ώρα για να τους βρει. Τα συμβόλαια που υποβάλλονται με ψηφιακό αντίγραφο διαβάζονται από τον ψηφιακό βοηθό μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο που απαιτείται, αλλά και αποτρέποντας πιθανά λάθη» τόνισε χαρακτηριστικά.
Διαγωνισμός
Την ίδια στιγμή στον «αέρα» βρίσκεται διαγωνισμός για την «Παροχή Υπηρεσιών Διοικητικής Υποστήριξης προς τις Περιφερειακές Δομές του Ελληνικού Κτηματολογίου» με προϋπολογισμό πάνω από 3,7 εκατ. ευρώ.
Στο πλαίσιο του Έργου, το αντικείμενο αφορά στην παροχή Διοικητικών Υπηρεσιών για την υποστήριξη των τεχνικών λειτουργιών προς τις περιφερειακές δομές του Κυρίου του Έργου (Κτηματολογικά Γραφεία και Υποκαταστήματα αυτών), μέσω διευρυμένης Ομάδας Εργασιών, για τις ακόλουθες δύο (2) βασικές λειτουργίες του:
Λειτουργία 1: Back-office υπηρεσίες: υπηρεσίες που παρέχονται κατά βάση α) μετά την κατάθεση των αιτήσεων καταχώρισης εγγραπτέων πράξεων και αιτήσεων διόρθωσης στο Σύστημα Κτηματολογίου και αφορούν στη νομική /ή και τεχνική (όπου απαιτείται) επεξεργασία τους και την καταχώρισή του αποτελέσματος αυτής, β) μετά την κατάθεση των αιτήσεων καταχώρισης εγγραπτέων πράξεων και αιτήσεων για έκδοση πιστοποιητικών και αντιγράφων στο Σύστημα Μεταγραφών και Υποθηκών, καθώς και διάφορες διοικητικού περιεχομένου εργασίες (όπως σάρωση, αρχειοθέτηση, εργασίες γραμματειακής υποστήριξης, κ.λπ.).
Λειτουργία 2: Front-desk υπηρεσίες: έλεγχος και ταυτοποίηση προσερχομένων, παροχή πληροφοριών και εντύπων που αφορούν στην εξυπηρέτηση του συναλλασσόμενου κοινού (φυσικά πρόσωπα, νομικά πρόσωπα και Φορείς του Δημοσίου) και παρέχονται κατά το προβλεπόμενο ωράριο συναλλαγών. Παρέχονται είτε δια ζώσης (με ελεύθερη πρόσβαση είτε κατόπιν προγραμματισμένου ραντεβού ανάλογα με την περίπτωση) είτε τηλεφωνικά είτε μέσω βιντεοκλήσης. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες αφορούν στο σύνολο των εργασιών που καλείται να αντιμετωπίσει ο συναλλασσόμενος προσερχόμενος στην υπηρεσία.
Σκοπός του Έργου είναι η ενίσχυση των Περιφερειακών Δομών (Κτηματολογικών Γραφείων και Υποκαταστημάτων), Βορείου και Νοτίου Τομέα, του Κυρίου του Έργου, του Ν.Π.Δ.Δ. «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ», με πενήντα και ενενήντα στελέχη αντιστοίχως, για την παροχή υπηρεσιών διοικητικής υποστήριξης στις Δομές αυτές, επί δώδεκα μήνες.
Πηγή: euro2day.gr
- Προηγούμενο Μεγάλο το πρόβλημα σε μικρές οικογενειακή επιχείρηση από την αύξηση του κόστους ενέργειας
- Επόμενο Μετρητά: Αλλάζουν τα πάντα στις συναλλαγές μας