Τα αιτήματα των εμπόρων για επιβίωση στο lockdown
To γενικό απαγορευτικό στο λιανεμπόριο κατά τον εξόχως εμπορικό Νοέμβριο, ο οποίος εμπεριέχει τόσο το δεκαπενθήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων, όσο και το θεσμό πλέον της Black Friday (27 Νοεμβρίου) ακυρώνει πλέον τις όποιες ελπίδες ανάκαμψης του τζίρου, σύμφωνα με εκπροσώπους της λιανικής, ενώ θέτει αμφιβολίες και για τον Δεκέμβριο, μήνα που παραδοσιακά πραγματοποιείται το 20% περίπου των ετήσιων πωλήσεων, δεδομένου ότι εκτιμάται ότι οι υγειονομικές συνθήκες δεν πρόκειται να διαφοροποιηθούν θεαματικά ένα μήνα μετά.
Μετά την εμπειρία της δίμηνης καραντίνας και τα stress test της λειτουργίας μόνον μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων, οι αλυσίδες λιανικής εντόπισαν τις δυσκολίες και ξεκίνησαν προετοιμασία για μια νέα εντελώς διαφορετική λειτουργία, ιδίως τους χειμερινούς μήνες. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι της αγοράς, χωρίς τη λειτουργία του φυσικού δικτύου καταστημάτων, δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί ο στόχος διατήρησης των πωλήσεων ή έστω περιορισμού των απωλειών.
Στο πλαίσιο αυτό, υπήρξε θεσμικό αίτημα προς το υπουργείο Ανάπτυξης εκ μέρους του λιανεμπορίου, ώστε να δοθεί η δυνατότητα λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων -χωρίς την είσοδο πελατών- ως σημεία παράδοσης εμπορευμάτων σε καταναλωτές που αγοράζουν προϊόντα είτε τηλεφωνικώς, είτε μέσω ηλεκτρονικής παραγγελίας. Στόχος ήταν να αποσυμφορηθεί η εφοδιαστική αλυσίδα και να ομαλοποιηθεί η διαδικασία παράδοσης, ωστόσο, το αίτημα αν και δεν απορρίφθηκε, εν τούτοις δεν ικανοποιήθηκε, καθώς η πολιτεία επέλεξε αυστηρούς περιορισμούς στη μετακίνηση πολιτών.
Το λιανεμπόριο είχε επίσης ζητήσει την εξαίρεση της δυνατότητας πώλησης προϊόντων (πέραν τροφίμων, καθαριστικών και γενικώς των ταχυκίνητων κατηγοριών) από τα σούπερ μάρκετ, κάνοντας λόγο για στρέβλωση του ανταγωνισμού. Σημειώνεται ότι η τελευταία πρόβλεψη τηρήθηκε στην Κύπρο με το οργανωμένο λιανεμπόριο να εξαιρεί κατά το δίμηνο lockdown προϊόντα οικιακού εξοπλισμού, ρουχισμό ή εργαλεία, ενώ αποτελεί μέτρο που τηρείται και κατά τις σημερινές συνθήκες στη Γαλλία.
Σύμφωνα και πάλι με παράγοντες της αγοράς, το αίτημα προσέκρουσε στο σκεπτικό, πως ο μέσος καταναλωτής δεν μπορεί να αποκλειστεί από την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών και άρα απορρίφθηκε. Πάντως χθες με επιστολή της προς την κυβέρνηση το θέμα επανέφερε η ΕΣΕΕ.
Σε κάθε περίπτωση, οι αλυσίδες ποντάρουν φέτος πολύ περισσότερο στη ζήτηση μέσω ηλεκτρονικών και τηλεφωνικών παραγγελιών, τάση που παρέμεινε εξάλλου ισχυρή όλο το προηγούμενο διάστημα, αλλά θα πρέπει να ξεπεράσουν τα προβλήματα που προκάλεσαν το «βραχυκύκλωμα» του προηγούμενου Μαρτίου-Απριλίου.
Στο διάστημα που έχει μεσολαβήσει όλες οι επενδύσεις και οι σχεδιασμοί των μεγάλων αλυσίδων αφορούν εξάλλου τη λειτουργία τόσο των αποθηκών και των εσωτερικών διαδικασιών, όσο και το «έξτρα μίλι» δηλαδή την παράδοση των προϊόντων στον τελικό καταναλωτή εγκαίρως. Στο πλαίσιο αυτό, κάποιοι αξιοποιούν τον ιδιόκτητο στόλο και άλλοι επεκτείνουν και αναβαθμίζουν τις συνεργασίες με τις εταιρείες μεταφορών, αλλά σε κάθε περίπτωση η επιτυχία της διαδικασίας παράδοσης θα αποδειχθεί -όπως και την άνοιξη- ως κριτήριο του ανταγωνισμού.
- Προηγούμενο Κορωνοϊός: 71χρονη ήταν μεταδοτική για 70 ημέρες – Η μοναδική περίπτωσή της
- Επόμενο Κατά πόσο τελικά είναι το Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης στη Μεταλιγνιτική περίοδο δίκαιο για το Νομό Γρεβενών; *Γράφει η Λαμπρινή Κόγιου