Στάτιστα Καστοριάς: Συνοδικό μνημόσυνο για τους μακεδονομάχους προεξάρχοντος του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου
Δεκατέσσερα χρόνια μετά το τελευταίο Συνοδικό μνημόσυνο που τελέστηκε προεξάρχοντος του τότε αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από τον θάνατο του Παύλου Μελά, η 12μελής Ιερά Σύνοδος θα «επιστρέψει» στη Στάτιστα της Καστοριάς, προεξάρχοντος του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, για να τιμήσει τους μακεδονομάχους. Και σύμφωνα με πληροφορίες, ο Μητροπολίτης Καστοριάς κ. Σεραφείμ έχει δεχθεί ήδη οδηγίες για την προετοιμασία της τελετής, που θα διεξαχθεί στις 17 Φεβρουαρίου. Η απόφαση «φυγής» από την κρίση που έχει προκληθεί στους κόλπους της Ιεραρχίας με αφορμή το «Μακεδονικό» ελήφθη μόλις το πρωί της Παρασκευής και αποτελεί πρόταση των βορειοελλαδιτών μητροπολιτών που μετέχουν στη 12μελή Ιερά Σύνοδο. Η ανάγκη «στροφής» στη στάση που επέδειξαν το τελευταίο χρονικό διάστημα, τουλάχιστον δημόσια, ο Αρχιεπίσκοπος και η Σύνοδος κρίθηκε απαραίτητη μετά το συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης.
«Δεν μπορούμε να παραθεωρήσουμε όλον αυτόν τον κόσμο που συγκεντρώθηκε στη Θεσσαλονίκη. Ευτυχώς που υπήρξαν ιεράρχες που ανέβηκαν στην εξέδρα, διαφορετικά θα υπήρχε παρουσία των παλαιοημερολογιτών που κατά εκατοντάδες έσπευσαν στη Θεσσαλονίκη με επικεφαλής κληρικούς και μοναχούς τους» δήλωναν ιεράρχες, οι οποίοι έσπευδαν όμως να διαμηνύσουν ταυτόχρονα ότι «στηρίζουν κάθε ανιδιοτελή έκφραση μεν», όπως σημείωναν όμως «η Εκκλησία και το μακεδονικό ζήτημα δεν μπορούν να αποτελούν βάθρο και γέφυρα για τις εκλογές κομμάτων ή υπό διαμόρφωση κομμάτων».
Πάρα τη «στροφή» στη στάση της Εκκλησίας, οι Συνοδικοί μητροπολίτες σπεύδουν να δηλώσουν τη στήριξή τους στον Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο και εξέφρασαν τη λύπη και την πικρία τους διότι, όπως τόνισαν, κάποιοι «ηθελημένα παρερμήνευσαν τη νηφάλια και ενωτική επισήμανση του Μακαριωτάτου Προέδρου Της, Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, περί της ανάγκης αντιμετώπισης του όλου ζητήματος με όρους εθνικής συναίνεσης, συνεννόησης και ομοψυχίας».
Ομως κατά τη διάρκεια της συζήτησης, μητροπολίτες διάβασαν τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις της Ιεραρχίας των αρχών της δεκαετίας του ’90 από τις οποίες, όπως δήλωσαν στον Αρχιεπίσκοπο, η Σύνοδος δεν μπορεί να αποκλίνει. Και ταυτόχρονα αναφέρθηκαν στις επιστολές που απεστάλησαν επί αρχιεπισκοπίας Χριστοδούλου, και δη το 2004, στους ηγέτες των ευρωπαϊκών κρατών για το μακεδονικό ζήτημα.
Παρά τους χαμηλούς τόνους που τηρούνται από πολλές πλευρές της Ιεραρχίας, δεν είναι λίγοι εκείνοι που δηλώνουν ευθέως ότι οι θέσεις της Ιεραρχίας είναι δεδομένες και, όπως λέγεται, «δεν υπάρχουν και πολλοί μητροπολίτες που μπορούν να δεχθούν τη διπλή ονομασία, αφού αποτελεί και την ένδειξη αλυτρωτισμού της γείτονος χώρας». Ομως από τις κουβέντες των μητροπολιτών δεν απουσιάζουν και τα φίλια πυρά, καθώς βάλλουν ευθέως κατά συγκεκριμένων συνεργατών του Αρχιεπισκόπου για τους οποίους εκτιμούν ότι δεν τον προστάτευσαν στα γεγονότα που εκτυλίχθηκαν και μεσολάβησαν από τη συνάντηση του κ. Ιερωνύμου με τον πρωθυπουργό κ. Αλ. Τσίπρα, το συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης, ως και τη συνεδρίαση της 12μελούς Ιεράς Συνόδου την Παρασκευή. Ταυτόχρονα από τα φίλια πυρά τους δεν ξεφεύγουν και ορισμένοι μητροπολίτες που βρέθηκαν στην εξέδρα της Θεσσαλονίκης. «Εμείς», έλεγε χαρακτηριστικά βορειοελλαδίτης ιεράρχης, μέλος της Συνόδου, «δεν είμαστε ευκαιριακοί μακεδονομάχοι σαν ορισμένους που κοιτάνε να φύγουν από τη Μακεδονία με μετάθεση και μετά αγωνίζονται για το εθνικό ζήτημα».
- Προηγούμενο Πρόσκληση στους εν ενεργεία και συνταξιούχους εκπαιδευτικούς από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Γρεβενῶν κ. Δαβίδ
- Επόμενο ΔΕΗ Κοινωνικό Τιμολόγιο: Εντός της εβδομάδας οι αιτήσεις. Νέα κριτήρια (πίνακες)