«Μπλε διάδρομος»: O νέος οδικός άξονας που θα ενώσει Ελλάδα και Αλβανία
Τους επόμενους μήνες αναμένεται να ξεκινήσει ο σχετικός διαγωνισμός για την κατασκευή του ιδιαίτερα σημαντικού για την περιοχή οδικού άξονα Ιωαννίνων-Κακαβιάς, ως μέρος του «Μπλε Διαδρόμου» των Δυτικών Βαλκανίων.
Η έναρξη των διαδικασιών για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Αδριατικής-Ιονίου, γνωστού και ως «Μπλε Διαδρόμου», αλλά και το μνημόνιο συνεργασίας για τη δημιουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Pogradec-Ιεροπηγής ήταν δύο από τα σημαντικότερα θέματα που συζητήθηκαν κατά την συνάντηση της υπουργού Ενέργειας και Υποδομών της Αλβανίας Belinda Balluku με τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή στις 12 Ιανουαρίου.
Σύμφωνα και με τα όσα συζητήθηκαν ο διαγωνισμός για τον άξονα Ιωάννινα-Καλπάκι-Κακαβιά, ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο όχι μόνο για την ανάπτυξη της περιοχής αλλά και για τα Δυτικά Βαλκάνια γενικότερα, αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στη χρονιά, με το 2023 να είναι καλώς εχόντων των πραγμάτων και το έτος έναρξης κατασκευής του έργου.
Αναφορικά με το οδικό άξονα που αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού έργου «Blue Corridor», σε δηλώσεις της η Balluku ανέφερε ότι η Αλβανία είχε ξεκινήσει τις εργασίες για το κομμάτι των άνω των άνω των 300 χιλιομέτρων που βρίσκεται στη δική της πλευρά τον Μάρτιο του 2020. Αυτές οι εργασίες ωστόσο μπήκαν στον πάγο ελέω της πανδημίας. Η υπουργός της Αλβανίας πρόσθεσε επίσης ότι η κατάλληλη στιγμή για την επανέναρξη των εργασιών έχει έρθει, τώρα που και η ελληνική πλευρά ξεκινά τις διαδικασίες υλοποίησης για το δικό της κομμάτι, το οποίο και θα συνδέει την Ιόνια Οδό με την Κακαβιά στο σημείο εξόδου στα Ιωάννινα.
Ο «Μπλε Διαδρομος», ο αυτοκινητόδρομος Αδριατικής-Ιονίου που εκτείνεται από την Β. Ιταλία έως και την Καλαμάτα κατά μήκος των ακτών, είναι ένα τεράστιας σημασίας έργο για την ανάπτυξη και την ανάδειξη των Δυτικών Βαλκανίων με μήκος 1.500 περίπου χιλιόμετρα.
Στο έργο εμπλέκονται συνολικά οχτώ χώρες. Από αυτές οι τέσσερεις (Κροατία, Ελλάδα, Ιταλία και Σλοβενία) είναι κράτη-μέλη της Ε.Ε. και οι υπόλοιπες (Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Μαυροβούνιο και Σερβία) όχι.
Με προϋπολογισμό περί τα 250 εκατ. ευρώ, ο άξονας Ιωάννινα-Καλπάκι-Κακαβιά θα είναι ένας σύγχρονος κλειστός αυτοκινητόδρομος με μήκος 70 περίπου χιλιομέτρων, με δύο λωρίδες άνα ρεύμα κατεύθυνσης (συν τη ΛΕΑ) και 14 συνολικά ανισόπεδους κόμβους.
Ο αυτοκινητόδρομος, που αναμένεται να κατασκευαστεί με χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ (2021-2027), θα ξεκινά με σύνδεση με ανισόπεδο κόμβο στην Εγνατία Οδό και οι υπόλοιπο κόμβοι προβλέπεται να κατασκευαστούν στις θέσεις Κοσμηρά-Ασβεστοχώρι, Γραμμενοχώρια, Πασσαρώνος, Ζίτσας, Καρυές, Καλπάκι, Δολιανά, Ραβένια, Βήσσανη, Δελβινάκι, Ζάβροχο, Κτίσματα και Κακαβιά.
Στην ατζέντα των συζητήσεων μεταξύ της Belinda Balluku και του Κώστα Καραμανλή ήταν και η δημιουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Pogradec-Ιεροπηγής με τις δύο πλευρές να αποφασίζουν από κοινού την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας το συντομότερο δυνατό, με την Αλβανίδα Υπουργό να ελπίζει ότι ι υπογραφές θα πέσουν στα Τίρανα.
Στο μνημόνιο θα περιλαμβάνεται και η συνεργασία μεταξύ των δύο πλευρών για την παροχή τεχνικής βοήθειας για τη σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει την πόλη Pogradec με το χωριό Ιεροπηγή στο Νομό Καστοριάς.
Το συγκεκριμένο έργο, το οποίο εξετάζεται χρόνια τώρα, θα αποτελεί έναν βιώσιμο τρόπο μετακίνησης για τους κατοίκους και των δύο χωρών και αναμένεται να προσφέρει το δικό του λιθαράκι στην περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη και των δύο χωρών, με την χρηματοδότηση του να προέρχεται από την Ε.Ε..
- Προηγούμενο Γεωργαντάς: Το πρόστιμο 100 ευρώ σε ανεμβολίαστους δεν θα παρακρατείται από μισθό ή σύνταξη
- Επόμενο …Καλή Βδομάδα…χωρίς Ηλίθιες Ερωτήσεις…*Του Ευθύμη Πολύζου