Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου τύπου από τον Υπουργό Επικρατείας και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Δημήτρη Τζανακόπουλο
Κυρίες και κύριοι,
Κάθε μέρα που η Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή Προκαταρκτικής Εξέτασης για την υπόθεση Novartis συνεχίζει τις εργασίες της, νέα αποκαλυπτικά στοιχεία βλέπουν το φως της δημοσιότητας καταρρίπτοντας τις ανυπόστατες θεωρίες της Νέας Δημοκρατίας και των φερομένων ως εμπλεκομένων περί σκευωρίας.
Και κάθε μέρα γίνονται όλο και πιο καθαροί οι λόγοι που η ΝΔ δεν ψήφισε τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής και τώρα επιχειρεί διαρκώς με προσχηματικά επιχειρήματα να εμποδίσει την πραγματική διερεύνηση του σκανδάλου.
Διότι δεν την ενδιαφέρει η διερεύνηση αλλά μονάχα η συγκάλυψη.
Χθες, η Εισαγγελία Διαφθοράς διαβίβασε στην Επιτροπή συμπληρωματικά στοιχεία για την υπόθεση Novartis, τα οποία πλέον βρίσκονται στη διάθεση των μελών της.
Σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας διαβιβάστηκαν στην αρμόδια Επιτροπή:
– δύο επιστολές της Novartis, με τις οποίες η εταιρεία ζητάει συνάντηση με τον πρώην πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά.
– CD με ηλεκτρονικά αρχεία από 165 υπολογιστές στελεχών της Novartis, τα οποία κατασχέθηκαν από τις αρμόδιες Αρχές
– καθώς και ένα ιδιόχειρο σημείωμα του πρώην πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά προς τον τότε Αντιπρόεδρο της Novartis, Κωνσταντίνο Φρουζή με το τηλέφωνο του τότε αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα, το οποίο κατατέθηκε από προστατευόμενη μάρτυρα.
Το επίμαχο σημείωμα, σύμφωνα με την προστατευόμενη μάρτυρα, είχε μαζί του ο κ. Φρουζής την επομένη της συνάντησής του με τον Α. Σαμαρά στο Μέγαρο Μαξίμου.
Αντί λοιπόν η ΝΔ και οι συνεργάτες του κ. Σαμαρά να επιμένουν στον εκφοβισμό και τις λοιδορίες κατά των προστατευόμενων μαρτύρων, οι οποίες πέφτουν στο κενό
Αλλά και στις μυθοπλασίες περί σκευωρίας, οφείλουν να απαντήσουν ξεκάθαρα και χωρίς περιστροφές, τόσο στην Επιτροπή όσο και στους Έλληνες πολίτες:
– Διαψεύδουν ή όχι τη γνησιότητα του επίμαχου σημειώματος του Αντώνη Σαμαρά προς τον κ. Φρουζή;
– Για ποιο λόγο ο κ. Σαμαράς παρέπεμψε τον Αντιπρόεδρο της Novartis στον τότε πολιτικό επικεφαλής του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το οποίο είναι και υπεύθυνο για οποιαδήποτε έγκριση δαπάνης του Ελληνικού Δημοσίου;
– Πώς γίνεται ενώ ο κ. Σαμαράς ισχυρίστηκε στη Βουλή κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ότι ουδέποτε έχει συναντηθεί ιδιωτικά με τον κ. Φρουζή, ο τελευταίος να λαμβάνει το επίμαχο παραπεμπτικό σημείωμα προς τον Χρήστο Σταϊκούρα;
Τόσο ο ίδιος ο βαρύτατα εκτεθειμένος πρώην Πρωθυπουργός όσο και η ΝΔ οφείλουν επιτέλους να δώσουν πειστικές απαντήσεις αντί να προκαλούν την νοημοσύνη των πολιτών και να επιχειρούν να εκφοβίσουν την δικαιοσύνη και τους προστατευόμενους μάρτυρες.
Όσον αφορά την κατάσταση που επικρατεί στο ελληνικό ποδόσφαιρο: Τα πρόσφατα γεγονότα στο γήπεδο της Τούμπας, με τη διακοπή του αγώνα και την εισβολή στον αγωνιστικό χώρο του Προέδρου της ΠΑΕ ΠΑΟΚ, αποτελούν τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.
Είδαμε εικόνες που δυσφημούν το ελληνικό ποδόσφαιρο διεθνώς και δυστυχώς πόρρω απέχουν από το να χαρακτηριστούν μεμονωμένο περιστατικό.
Πρόκειται για ένα επεισόδιο που έρχεται να προστεθεί στο μακρύ κατάλογο βίας και ακραίων παραβατικών συμπεριφορών που δυστυχώς χαρακτηρίζουν το επαγγελματικό ποδόσφαιρο για δεκαετίες.
Μόνο τα τελευταία χρόνια, η ελληνική κοινωνία και ο φίλαθλος κόσμος έγιναν μάρτυρες γεγονότων που εμπίπτουν στις διατάξεις του κοινού ποινικού δικαίου.
Αναφέρω ενδεικτικά, μόνο κάποια από τα πολλά περιστατικά εμπρησμών, τρομοκρατίας και ξυλοδαρμών της πρόσφατης περιόδου.
Εμπρησμός στο σπίτι του πρώην επικεφαλής της ΚΕΔ κ. Μπίκα, αποστολή φακέλου με σφαίρα προς τον νυν Πρόεδρο της ΕΠΟ, ξυλοδαρμοί σε δημοσιογράφους οι οποίοι αποκάλυπταν τα πεπραγμένα της Εγκληματικής Οργάνωσης στο ποδόσφαιρο, επίθεση στα γραφεία της εφημερίδας Έθνος από οργανωμένους οπαδούς.
Και φυσικά, περιπτώσεις εισβολής οπαδών στους αγωνιστικούς χώρους στα γήπεδα Γ. Καραϊσκάκης, Τούμπας, Απόστολος Νικολαΐδης και ΟΑΚΑ και φυσικά άγριες συγκρούσεις μεταξύ οπαδών μεταξύ άλλων και στον περσινό τελικό Κυπέλλου στο Βόλο.
Η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή αποφάσισε να συγκρουστεί με τα οργανωμένα συμφέροντα και τις εγκληματικές συμμορίες που λυμαίνονται το ελληνικό ποδόσφαιρο.
Να συγκρουστεί με όσα για χρόνια οι προηγούμενες κυβερνήσεις είτε ανέθρεψαν με τον εναγκαλισμό τους με συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα, είτε απλώς ανέχτηκαν.
Η σημερινή κυβέρνηση συγκρούστηκε στην πράξη, όχι στα λόγια. Και τα βήματα που έγιναν είναι σημαντικά.
– Με τον ορισμό τακτικών δικαστών για υποθέσεις της αθλητικής δικαιοσύνης.
– Με την εναρμόνιση του καταστατικού της ΕΠΟ τόσο με την ελληνική νομοθεσία όσο και τα πρότυπα της FIFA/UEFA.
– Με την αυστηροποίηση του πλαισίου για την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας.
– Με τη στενή συνεργασία της Πολιτείας με τη FIFA και την UEFA, στον τομέα της διαφάνειας, την άρση του ελέγχου της διαιτησίας από τις ΠΑΕ και την αυστηρή τήρηση της νομιμότητας στο πεδίο των οικονομικών τόσο της Ομοσπονδίας όσο και των ΠΑΕ.
Κάναμε αρκετά βήματα, όμως εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται ότι χρειάζονται ακόμα περισσότερα δραστικά μέτρα.
Και για το λόγο αυτό, είμαστε αποφασισμένοι να λάβουμε δύσκολες και σκληρές αποφάσεις για το μέλλον του ελληνικού ποδοσφαίρου,
δίχως δεύτερες σκέψεις και αναλαμβάνοντας το πολιτικό κόστος.
Αποφάσεις δύσκολες και σκληρές για κάποιους που επιμένουν να μη δείχνουν τον παραμικρό σεβασμό, στο ίδιο το άθλημα, τον κόπο και την προσπάθεια των αθλητών και φυσικά, στο φίλαθλο κόσμο.
Είμαστε έτοιμοι λοιπόν, με την πολύτιμη και απαραίτητη συμβολή της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Ποδοσφαίρου να δώσουμε ένα τέλος στα φαινόμενα που αμαυρώνουν τον ελληνικό αθλητισμό και την εικόνα της χώρας διεθνώς.
Τέλος, όσον αφορά στο ζήτημα των δύο Ελλήνων αξιωματικών, θέλω να επαναλάβω πως πρώτο μέλημα της ελληνικής κυβέρνησης από την πρώτη στιγμή ήταν και παραμένει η επιστροφή τους το συντομότερο δυνατόν.
Στο πλαίσιο αυτό παίρνουμε όλες τις αναγκαίες διπλωματικές πρωτοβουλίες, προκειμένου να διασφαλίσουμε την γρήγορη επιστροφή των δύο αξιωματικών στη χώρα μας.
ΜΑΝΗ: Για το πρώτο θέμα, κύριε Εκπρόσωπε. Η αντιπολίτευση θέτει ζήτημα παράβασης καθήκοντος για την εισαγγελέα την κυρία Τουλουπάκη, επειδή αποδέχθηκε, ενώ έχει συσταθεί Προανακριτική Επιτροπή, δέχθηκε τα συμπληρωματικά στοιχεία της έτερης προστατευόμενης μάρτυρος και απέστειλε αυτά τα στοιχεία στην προκαταρκτική επιτροπή, ενώ έπρεπε να στείλει την ίδια τη μάρτυρα στην προκαταρκτική, αφού πια έχει πιάσει δουλειά η Προκαταρκτική και δεν μπορούσε να γίνει αυτό. Και θεωρεί η αντιπολίτευση ότι όλο αυτό αποδεικνύει τα της σκευωρίας και κατηγορεί την εισαγγελέα, όπως σας είπα, για παράβαση καθήκοντος. Τι λέτε;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η Νέα Δημοκρατία επιμένει να κάνει διαδικαστικές νομικές παρατηρήσεις ως προς το τι οφείλει και τι δεν οφείλει να κάνει η εισαγγελική αρχή. Εγώ από την δική μου πλευρά, νομικά τι μπορώ να σχολιάσω σε σχέση με αυτό; Οι εισαγγελικές αρχές – και γνωρίζετε ότι αυτή τη στιγμή η Επιτροπή Προκαταρκτικής Εξέτασης που έχει συσταθεί στο πλαίσιο της ελληνικής Βουλής εκτελεί χρέη εισαγγελέως – μπορούν να διαβιβάζουν μεταξύ τους πληροφορίες, στοιχεία κ.λ.π. Από κει και πέρα, το ποιος θα κληθεί να καταθέσει στην Επιτροπή Προκαταρκτικής Εξέτασης της Βουλής είναι αποκλειστικό θέμα της Επιτροπής αυτής και όχι οποιουδήποτε άλλου εισαγγελικού λειτουργού. Νομίζω, λοιπόν, ότι τα επιχειρήματα της Νέας Δημοκρατίας είναι απολύτως προσχηματικά και αυτό στο οποίο πρέπει να απαντήσει η Νέα Δημοκρατία, δεν είναι στο αν και κατά πόσον έχουν τηρηθεί οι νόμιμες διαδικασίες. Αυτό είναι πασιφανές και δεδομένο ακόμα και για έναν πρωτοετή φοιτητή Νομικής. Αντιθέτως πρέπει να πάρει θέση σε ό,τι αφορά την ουσία. Αν μετά από όλα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, επιμένει στην πολιτική γραμμή ή την υπερασπιστική γραμμή της σκευωρίας, αυτό είναι ζήτημα δικό της, το οποίο θα κριθεί και από τους Έλληνες πολίτες και θα αποδειχθεί εντέλει και στο πλαίσιο ερευνών που διεξάγει και η ελληνική Βουλή αλλά και η ελληνική δικαιοσύνη. Εκτιμώ ότι, πρόκειται για μία ολισθηρή γραμμή την οποία η Νέα Δημοκρατία θα βρει μπροστά της.
ΦΑΣΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, βρίσκεται στην Αθήνα σήμερα ο εκπρόσωπος της FIFA και έκανε, μάλιστα, και κάποιες σχετικές δηλώσεις, λέγοντας ότι, δεν είναι και τόσο μακρινό το ενδεχόμενο ενός Grexit στο ποδόσφαιρο. Υπενθυμίζω και τις χθεσινές, εάν δεν κάνω λάθος, δηλώσεις του κυρίου Βασιλειάδη στην Εφημερίδα των Συντακτών που έλεγε ότι «δεν θα μας ενοχλούσε και ένα Grexit». Θα ήθελα το σχόλιό σας πάνω σε αυτό.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το σχόλιο είναι συγκεκριμένο και νομίζω ότι το είπα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση με μεγάλη ευθύτητα και καθαρότητα. Από τη δική μας πλευρά, είμαστε έτοιμοι να πάρουμε όσες δύσκολες και σκληρές αποφάσεις χρειάζονται για επιτύχουμε την εξυγίανση στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Το πρωτάθλημα, έχουμε δηλώσει σε κάθε δυνατή ευκαιρία από την Κυριακή και μετά, ότι δεν πρόκειται να ξαναρχίσει, εφόσον δεν κατατεθεί ένα πλαίσιο από την μεριά των αρμοδίων ποδοσφαιρικών φορέων, το οποίο θα μπορεί να εγγυηθεί και την ασφάλεια των αγώνων της Α’ Εθνικής αλλά και τη γενική εξυγίανση στο χώρο του ποδοσφαίρου.
ΡΑΠΑΝΑΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχουμε διαβάσει από μερίδα του Τύπου αυτές τις μέρες και έχουμε ακούσει και τους εκπροσώπους της Νέας Δημοκρατίας, κυρίως, αλλά και της ΔΗ.ΣΥ., να κατηγορούν την κυβέρνηση για ειδική μεταχείριση στον κύριο Σαββίδη, προνομιακές σχέσεις, ότι το σύστημα ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ εξέθρεψε το φαινόμενο Ιβάν, διαβάζαμε χθες, και ότι, μάλιστα, η διακοπή του πρωταθλήματος έγινε ακριβώς για να μην τιμωρηθεί ο ίδιος ο κύριος Σαββίδης και να τιμωρηθούν και όλοι οι υπόλοιποι. Ποιο είναι το σχόλιό σας επ’ αυτού;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η Νέα Δημοκρατία φαίνεται ότι δεν θυμάται, πως ήταν επί κυβερνήσεως του κυρίου Σαμαρά, που με χρήση μιας εξαιρετικής διάταξης νόμου το 2012 δόθηκε η ελληνική ιθαγένεια στον κύριο Σαββίδη, αναγνωρίζοντάς τον ως εθνικό ευεργέτη. Φαίνεται ότι η Νέα Δημοκρατία δεν θυμάται επίσης, ότι ήταν ο κύριος Σαμαράς ο οποίος με προσωπική του παρέμβαση πρότεινε στον κύριο Σαββίδη να προχωρήσει στην επένδυση στη ΣΕΚΑΠ, έτσι ώστε να μην καταλήξει η συγκεκριμένη καπνοβιομηχανία σε χέρια Τούρκων επενδυτών. Από κει και πέρα, η όλη συζήτηση που με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο ή η φημολογία, που με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο προσπαθεί να αποδείξει, ότι η κυβέρνηση έχει προνομιακές σχέσεις με τον κύριο Σαββίδη, αφορά ένα συγκεκριμένο περιστατικό που είχε να κάνει με την, κατά τη γνώμη μου, ορθή απόφαση της κυβέρνησης να διευκολύνει τη σχετική επενδυτική πρωτοβουλία, καθώς ο κύριος Σαββίδης κατά τη διάρκεια των ετών και χωρίς να υπάρχει τουλάχιστον αποδεδειγμένη προηγούμενη ενημέρωσή του, φορτώθηκε με εγκλήματα, με πρόστιμα τα οποία αφορούσαν παράνομες πράξεις της προηγούμενης διοίκησης της ΣΕΚΑΠ. Και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο κρίναμε ότι είναι απαραίτητη η παρέμβαση για να σωθούν οι θέσεις εργασίας και να σωθεί και η συγκεκριμένη επένδυση στη βόρειο Ελλάδα. Αυτό, η Νέα Δημοκρατία σήμερα, ξαφνικά θεωρεί ότι αποτελεί προνομιακή μεταχείριση.
Νομίζω ότι στην πραγματικότητα, προνομιακές σχέσεις με επιχειρηματικά συμφέροντα, είναι η Νέα Δημοκρατία που έχει εκθρέψει όλα αυτά τα χρόνια, καθώς θα σας θυμίσω, ότι στην πρόταση που έκανε, για παράδειγμα, για τον κύριο Καμμένο για τη σύσταση Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης σε σχέση με το υποτιθέμενο σκάνδαλο των βλημάτων, έλεγε με πολύ μεγάλη καθαρότητα, ότι στόχος του κυρίου Καμμένου είναι, να πλήξει τον κύριο Μαρινάκη για να πλήξει στη συνέχεια τη Νέα Δημοκρατία, αναγνωρίζοντας στην πραγματικότητα τις προνομιακές σχέσεις που έχει η Νέα Δημοκρατία με τον συγκεκριμένο επιχειρηματία.
Η μοναδική πολιτική δύναμη αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, η οποία συνεχίζει την λογική του παλιού συστήματος και καλλιεργεί ειδικές και προνομιακές σχέσεις με επιχειρηματικά συμφέροντα, είναι η Νέα Δημοκρατία και αυτό δεν φαίνεται ότι είναι διατεθειμένοι να το αλλάξουν στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Από τη δική μας μεριά θέλω να επαναλάβω, ότι έχουμε μία εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση στην περίπτωση των επενδύσεων και μία εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση στις περιπτώσεις που αφορούν παραβατικές συμπεριφορές στο χώρο του ποδοσφαίρου και σχετίζονται με προέδρους ή μεγαλομετόχους συγκεκριμένων ΠΑΕ. Η σημερινή κυβέρνηση, θέλω να σας υπενθυμίσω, ότι κατά τη διάρκεια μάλλον των ημερών της σημερινής κυβέρνησης έχουν υπάρξει τιμωρίες εναντίον όλων των μεγάλων ΠΑΕ, οι οποίες αφορούν και αφαίρεση βαθμών, αλλά και εξαιρετικά υψηλά πρόστιμα, καθώς και τιμωρίες όπου έχουν αναγκάσει τις ομάδες να παίζουν για αρκετούς αγώνες κεκλεισμένων των θυρών. Να σας θυμίσω για παράδειγμα, ότι ο ΠΑΟΚ για πρώτη φορά στο φετινό πρωτάθλημα έπαιξε μπροστά το κοινό του, αν δεν κάνω λάθος, το Φεβρουάριο. Αντίστοιχες τιμωρίες έχουν υπάρξει και για τον Παναθηναϊκό και για τον Ολυμπιακό και για την ΑΕΚ. Επομένως, κανένας δεν μπορεί να κατηγορήσει την ελληνική κυβέρνηση για προνομιακή μεταχείριση οποιασδήποτε μεγάλης ΠΑΕ ή οποιουδήποτε μεγαλομετόχου. Αυτά είναι πρακτικές και συνήθειες του παρελθόντος του παλιού πολιτικού συστήματος και γι’ αυτό θα συμβούλευα τη Νέα Δημοκρατία να μην κρίνει εξ’ ιδίων τα αλλότρια.
ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Η κυβέρνηση, κύριε Εκπρόσωπε συμμερίζεται την άποψη των υπουργών της, ότι η φράση του κ. Καμμένου περί ομηρίας είναι άστοχη και ο λόγος του υπερτροφικός, όπως ακούσαμε σήμερα από δύο κορυφαίους υπουργούς, όπως είναι ο κ. Σκουρλέτης και ο κ. Κουβέλης. Ευχαριστώ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι ο κ. Καμμένος έκανε τη σχετική αναφορά, προφανώς μεταφορικά. Η θέση της ελληνικής κυβέρνησης έχει πολλάκις διατυπωθεί. Δουλεύουμε στην κατεύθυνση, της όσον το δυνατόν ταχύτερης επιστροφής των δύο αξιωματικών στην Ελλάδα και αυτή ακριβώς είναι τόσο η βούληση του Έλληνα πρωθυπουργού, όσο και η βούληση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, ο οποίος στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του κάνει, όλα όσα οφείλει και όσα του επιβάλλει το καθήκον του.
ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε πως σχολιάζετε τη δήλωση του επικεφαλής του ΝΑΤΟ που ουσιαστικά για το θέμα των δύο στρατιωτικών, καλεί Ελλάδα και Τουρκία να τα βρουν μεταξύ τους και με κάποιο τρόπο δεν φαίνεται να υπάρχει διάθεση από την πλευρά τους να εμπλακούν.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτή τη στιγμή νομίζω ότι ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ δεν μπορούσε να πει κάτι διαφορετικό από τη στιγμή που το ζήτημα εκκρεμεί ενώπιον της τουρκικής δικαιοσύνης. Δεν θα ήταν και από τη μεριά του σωστό να κάνει οποιαδήποτε δήλωση, η οποία θα μπορούσε να εκληφθεί ακριβώς ως παρέμβαση στις διαδικασίες των τουρκικών δικαστηρίων. Από την πλευρά μας έχουμε πει ότι αναμένουμε την γρήγορη ολοκλήρωση της δικαιοδοτικής διαδικασίας στην Τουρκία. Αναμένουμε να δούμε το κατηγορητήριο και από κει και πέρα ελπίζουμε και δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση, ώστε να μην υπάρξει κλιμάκωση πάνω στο συγκεκριμένο περιστατικό. Και μέχρι στιγμής θεωρούμε ότι αυτή είναι και η πλέον πιθανή εξέλιξη. Αν βεβαίως η Τουρκία επιλέξει να κλιμακώσει σε μια κατεύθυνση, η οποία φυσικά δεν θα ευνοεί την καταλαγή και την συνεννόηση μεταξύ των δύο χωρών, είμαστε και εμείς έτοιμοι να αναλάβουμε πολύ συγκεκριμένες πολιτικές και διπλωματικές πρωτοβουλίες
ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω κύριε Εκπρόσωπε, ακόμα και για δικά σας στελέχη η εισβολή του κ. Σαββίδη, του προέδρου του ΠΑΟΚ με όπλο μέσα στο γήπεδο, ίσως να μην ήταν η αφορμή, να μην έπρεπε να ήταν η αφορμή, να διακοπεί συνολικά το πρωτάθλημα και να αδικηθούν οι άλλες ομάδες. Πρώτον, ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει ένα θέμα αδικίας εδώ πέρα και ένα σχόλιο σας για τη εικόνα του κ. Σαββίδη να μπαίνει με όπλο μέσα στο γήπεδο.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ότι αφορά το δεύτερο νομίζω ότι η ελληνική κυβέρνηση και δια του αρμόδιου υφυπουργού για τον Αθλητισμό κ. Βασιλειάδη, έχει τοποθετηθεί. Είναι προφανώς μια καταδικαστέα ενέργεια, είναι μια ενέργεια που προσβάλλει και το φίλαθλο κόσμο αλλά και το ελληνικό ποδόσφαιρο και δυσφημεί τη χώρα διεθνώς. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ως προς αυτό. Σε ότι αφορά τώρα το πρώτο σκέλος του ερωτήματός σας, έχω ακούσει αυτή την κριτική. Νομίζω ότι είναι πλήρως λανθασμένη, είναι σε εντελώς λάθος βάση και λάθος κατεύθυνση. Τα περιστατικά της προηγούμενης Κυριακής αποτέλεσαν τη σταγόνα, η οποία ξεχείλισε το ποτήρι. Το μοναδικό πράγμα το οποίο μπορούσε να κάνει η ελληνική κυβέρνηση ήταν ακριβώς να διακόψει το πρωτάθλημα, μέχρι να βρεθεί μια συνολική λύση στο πρόβλημα, το οποίο, όπως είπα εισαγωγικά, δεν είναι χθεσινό ούτε προέκυψε ως κεραυνός εν αιθρία την προηγούμενη Κυριακή. Αποτελεί τη συνέχεια μιας σειράς περιστατικών, των οποίων έχουμε γίνει μάρτυρες όλοι τα τελευταία χρόνια. Μιας γενικά έκρυθμης κατάστασης στο ποδόσφαιρο, παρά το γεγονός ότι έχουν γίνει τεράστιες προσπάθειες και για την αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου και για την επιβολή, όσο το δυνατόν πιο αυστηρών ποινών σε όποιους παρανομούν. Αν λοιπόν το ελληνικό πρωτάθλημα συνέχιζε σαν να μην είχε συμβεί απολύτως τίποτα, τότε πάρα πολύ σύντομα θα βλέπαμε ξανά, τέτοιου τύπου περιστατικά, αν όχι από τον πρόεδρο του ΠΑΟΚ, πιθανόν από άλλους προέδρους ή από οπαδούς ή από οργανωμένες ομάδες που όλο το προηγούμενο διάστημα έχουν δράσει με τρόπο ακραία παραβατικό. Αυτό το οποίο λοιπόν όφειλε να πράξει η ελληνική κυβέρνηση ήταν να βάλει το δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων, να αποφασίσει τη διακοπή του πρωταθλήματος και να δηλώσει ξεκάθαρα και με σαφήνεια ότι το ελληνικό πρωτάθλημα δεν πρόκειται να ξαναρχίσει, αν δεν υπάρξει μια συνολική λύση στο πρόβλημα. Ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση δουλεύουμε και νομίζουμε ότι αυτός ήταν ο μοναδικός τρόπος για να επιτευχθεί..
ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω, κύριε Εκπρόσωπε: ακούμε για νέα μέτρα, νέο πλαίσιο, μόνο τότε θα ξαναρχίσει το Πρωτάθλημα και τα λοιπά. Όμως, αυτή τη φορά, δεν είχαμε επεισόδια στις κερκίδες. Είχαμε τριάντα χιλιάδες οπαδούς του ΠΑΟΚ να μην κάνουν το παραμικρό, είχαμε την εισβολή του μεγαλομετόχου με όπλο μέσα στον αγωνιστικό χώρο. Μήπως, τελικά, το πρόβλημα είναι αυτό που είπε προχθές ο Πρωθυπουργός ότι υπάρχουν νόμοι, αλλά δεν εφαρμόζονται σε αυτή τη χώρα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το εάν εφαρμόζονται ή δεν εφαρμόζονται, θα το δούμε πάρα πολύ σύντομα, με την έννοια ότι ξέρετε πως η συγκεκριμένη υπόθεση εκκρεμεί ενώπιον της Αθλητικής Δικαιοσύνης. Νομίζω ότι το πρόβλημα είναι, πέραν όλων των άλλων, ότι -εάν δεν υπερβάλω- το σύνολο των ΠΑΕ δεν δείχνει τη διάθεση να λειτουργήσει σε μία κατεύθυνση εξυγίανσης του ελληνικού ποδοσφαίρου. Διότι πρέπει να σας πω το εξής: η λογική, η οποία έχει επικρατήσει στο ελληνικό ποδόσφαιρο, λογική η οποία εξετράφη όλα τα προηγούμενα χρόνια, είναι ότι για κάθε υπόθεση που εκκρεμεί ενώπιον της Αθλητικής Δικαιοσύνης, μάλλον για κάθε απόφαση η οποία λαμβάνεται εκ μέρους της Αθλητικής Δικαιοσύνης, υπεύθυνη είναι η κυβέρνηση. Επομένως, εδώ, πρόκειται για μια γενικότερη νοοτροπία, η οποία επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουν την πραγματικότητα οι άνθρωποι που εμπλέκονται με το ποδόσφαιρο, είτε είναι οπαδοί είτε είναι ιδιοκτήτες ΠΑΕ και λοιπά.
Από τη δική μας μεριά, αυτό το οποίο κάναμε, αυτό το οποίο επιβάλαμε, ήταν να υπάρξουν τακτικοί δικαστές, οι οποίοι θα εμπλακούν πλέον στις υποθέσεις της Αθλητικής Δικαιοσύνης και νομίζουμε ότι αυτός είναι και ο μοναδικός τρόπος, έτσι ώστε σιγά-σιγά να αρχίσουν να δημιουργούνται διαφορετικές νοοτροπίες στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Η κυβέρνηση δεν παρεμβαίνει. Είναι τακτικοί δικαστές οι οποίοι αποφασίζουν κάθε φορά τον τρόπο με τον οποίο θα εφαρμοστεί ο νόμος και ερμηνεύουν τόσο τους νομικούς κανόνες όσο και τα πραγματικά περιστατικά. Και αυτός εκτιμάμε ότι είναι ο τρόπος για να προχωρήσει το ελληνικό ποδόσφαιρο μπροστά.
ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε ότι η κυβέρνηση αναγκάστηκε να πάρει την απόφαση να διακόψει το Πρωτάθλημα, γιατί αυτό που συνέβη την Κυριακή ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι και μίλησε για σωρευτικά τέτοια σκηνικά. Παρ’ όλα αυτά, ο κύριος Βασιλειάδης στις αρχικές δηλώσεις του, την Κυριακή, είπε ότι αυτή τη φορά αποδίδει η προσπάθεια, έχουμε κάνει βήματα για την εξυγίανση του ποδοσφαίρου και μάλιστα φέτος είχαμε μετά από πολλά χρόνια –όπως είπε- το πιο συναρπαστικό και δίκαιο Πρωτάθλημα. Τι είναι αυτό που τόσο ξαφνικά έκανε το πιο δίκαιο και συναρπαστικό Πρωτάθλημα της τρέχουσας χρονιάς να αναγκαστεί να κατεβάσει ρολά η κυβέρνηση, μιλώντας, μάλιστα, για σωρευτικά προβλήματα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι εντελώς διαφορετικό το ζήτημα της Δικαιοσύνης του Ελληνικού Πρωταθλήματος και είναι εντελώς άλλο από το ζήτημα του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζουν την εξέλιξη του Πρωταθλήματος οι οπαδοί και οι διάφορες ΠΑΕ. Μιλάμε για δύο ζητήματα που δεν έχουν καμία απολύτως σχέση μεταξύ τους. Πλέον, η κατάσταση στο ελληνικό ποδόσφαιρο, σε ό,τι αφορά τις διαιτησίες, είναι σαφώς βελτιωμένη. Από εκεί και πέρα, αυτό το οποίο, αυτή τη στιγμή, πρέπει να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε και νέες νοοτροπίες, πράγμα το οποίο μπορεί να γίνει μόνο -σε αυτή τη φάση τουλάχιστον, έτσι όπως έχουν έρθει τα πράγματα- και με αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου, αλλά και με πρωτοβουλίες οι οποίες θα οδηγήσουν σε ένα μορατόριουμ –αν θέλετε- όλων, ώστε να υπάρξει ένας εντελώς διαφορετικός τρόπος αντιμετώπισης των εξελίξεων στο ελληνικό ποδόσφαιρο.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, στην προχθεσινή συνάντηση των κυρίων Τσίπρα και Θεοδωράκη, συζητήθηκε μόνο το θέμα της συγκρότησης Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας και τα ποδοσφαιρικά ή επεκτάθηκε και σε άλλα ζητήματα; Και αν ναι, μπορείτε να μας ενημερώσετε ποια ήταν αυτά;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, το βασικό θέμα της συνάντησης –όπως γνωρίζετε- αφορούσε την πρόταση του Ποταμιού για τη δημιουργία του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας. Ο Πρωθυπουργός άκουσε με προσοχή την πρόταση του κυρίου Θεοδωράκη, την αποδέχτηκε φυσικά ως βάση συζήτησης και του πρότεινε, επίσης, να συνεισφέρει στον διάλογο, ο οποίος ανοίγει για ένα άλλο ζήτημα, που αφορά το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας που πρόκειται για ένα επιχειρησιακό Όργανο. Προφανώς, κατά το τετ α τετ τους, φαντάζομαι, αλλά δεν το γνωρίζω, ότι θα είχαν και μια γενική πολιτική συζήτηση για τις πολιτικές εξελίξεις. Ωστόσο, το βασικό ζήτημα, όπως έχετε ήδη ενημερωθεί, αφορούσε ακριβώς τις προτάσεις του Ποταμιού, αλλά και την πρόταση του Πρωθυπουργού για τη δημιουργία του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας.
ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε ότι η κυβέρνηση εργάζεται για την επιστροφή των δύο Ελλήνων στρατιωτικών το συντομότερο δυνατό. Ποιο είναι το χρονικό διάστημα που θεωρεί η κυβέρνηση εύλογο για την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας στη γείτονα; Αυτή είναι η πρώτη ερώτηση. Και μια δεύτερη ερώτηση: εκφράσατε, επίσης, την προσδοκία ότι η Τουρκία δεν θα κλιμακώσει. Τι συνιστά, κατά την άποψή σας, κλιμάκωση από την πλευρά της Τουρκίας;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κυρία Αντωνίου, γνωρίζετε ότι αυτή τη στιγμή αναμένουμε το κατηγορητήριο από τον Εισαγγελέα ενώπιον της Τουρκικής Δικαιοσύνης. Θεωρούμε ότι το κατηγορητήριο αυτό θα πρέπει να αφορά αποκλειστικά και μόνο την είσοδο σε απαγορευμένη στρατιωτική περιοχή και όχι οποιοδήποτε άλλο αδίκημα, το οποίο δεν προκύπτει από τα πραγματικά περιστατικά και τις πληροφορίες που έχουμε στη διάθεσή μας. Νομίζω, λοιπόν, ότι εφόσον έτσι κινηθούν τα πράγματα, πολύ σύντομα –δεν μπορώ να προσδιορίσω συγκεκριμένο χρονικό διάστημα σε επίπεδο ημερών, αλλά δεν μιλάμε για μία τάξη μεγέθους, η οποία θα υπερβαίνει τις μερικές εβδομάδες φαντάζομαι- ωστόσο, οποιαδήποτε άλλη απόφαση εκ μέρους της Τουρκικής Δικαιοσύνης είναι κατανοητό ότι πιθανότατα θα εκληφθεί ως κλιμάκωση. Ωστόσο, ευελπιστούμε και δουλεύουμε, ώστε να μην υπάρξει μια τέτοια απευκταία εξέλιξη και εκτιμώ ότι θα έχουμε τη δυνατότητα να βρούμε μία λύση πολύ γρήγορα στο συγκεκριμένο ζήτημα.
ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω εάν ο Πρωθυπουργός ανησυχεί για το ενδεχόμενο ενός θανατηφόρου ατυχήματος στο Αιγαίο.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο Πρωθυπουργός, όπως και το σύνολο της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά και ο υπουργός Εξωτερικών και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας εργάζονται, ώστε να μην συμβεί κάτι τέτοιο. Η Τουρκία, γνωρίζετε ότι όλο το τελευταίο διάστημα έχει κλιμακώσει τη ρητορική της, έχει ανοίξει σειρά μετώπων και αυτό είναι απολύτως δεδομένο ότι και μας προβληματίζει και μας αναγκάζει να παρακολουθούμε από πάρα πολύ κοντά τις εξελίξεις. Κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ένα ενδεχόμενο ατυχήματος. Ωστόσο, όπως σας είπα και στην αρχή, δουλεύουμε στην κατεύθυνση, ώστε κάτι τέτοιο να μην συμβεί. Και νομίζω ότι πολύ σύντομα θα δείτε πως θα υπάρξει αποκλιμάκωση, όπως ήδη εκτιμώ ότι συμβαίνει τις τελευταίες εβδομάδες και από τη μεριά της Τουρκίας.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, τις τελευταίες ημέρες έχουμε δει στον Τύπο να επανέρχεται το γνωστό θέμα-αίτημα του ΔΝΤ, για να έρθει μπροστά το 2019 και συγκεκριμένα τα μέτρα για τη μείωση του αφορολόγητου. Και επειδή σήμερα είχαμε και την ανακοίνωση του προϋπολογισμού για τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο, σας ρωτώ ευθέως αν η ελληνική κυβέρνηση, οι Έλληνες διαπραγματευτές, στις όποιες διαπραγματεύσεις έγιναν μέχρι, έχουν δεχτεί τέτοιο αίτημα από την πλευρά του ΔΝΤ ή από την πλευρά της Κομισιόν και των θεσμών.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να σας πω πάρα πολύ καθαρά το εξής: Αφού έγιναν μια σειρά από προσπάθειες για την αποσταθεροποίηση της ελληνικής κυβέρνησης είτε στα θέματα της εξωτερικής πολιτικής είτε στα θέματα που αφορούν τη Novartis -που κάποιοι στην αξιωματική αντιπολίτευση θεώρησαν ότι η κατηγορία περί σκευωρίας θα μπορούσε να θολώσει τα νερά και να αποσταθεροποιήσει την κυβέρνηση, στην πραγματικότητα αποδεικνύεται ότι αποσταθεροποιεί βαθειά την αξιωματική αντιπολίτευση- έχουμε μια ξαφνική επιστροφή, χωρίς αφορμή μάλιστα στα ζητήματα που αφορούν τη διαπραγμάτευση. Το σύνολο του αντιπολιτευτικού Τύπου αναπαράγει μια υποτιθέμενη είδηση, την οποία ήδη χθες το ΔΝΤ έσπευσε να διαψεύσει. Τι είπε το ΔΝΤ; Ότι η συζήτηση που θα αφορά τις προβλέψεις για το 2019, δεν έχει ξεκινήσει ακόμα. Σήμερα, αντιθέτως, βλέπουμε και στις εφημερίδες «ΤΑ ΝΕΑ», την «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», αλλά και σε άλλες εφημερίδες να αναπαράγεται μια υποτιθέμενη είδηση, ότι το ΔΝΤ ζητά να έρθουν τα μέτρα του 2020, το 2019. Πραγματικά μου κάνει πάρα πολύ μεγάλη εντύπωση, καθώς αυτή συζήτηση –όπως σας ξαναλέω- δήλωσε το ΔΝΤ, στην επίσημη ενημέρωση χθες, δεν έχει καν ξεκινήσει. Αυτό το οποίο αναμένουμε να συμβεί είναι ότι, προς το τέλος της άνοιξης, θα ανοίξει το ζήτημα της δημοσιονομικής πρόβλεψης για το 2019. Αυτό το οποίο μπορώ να εκτιμήσω αυτή τη στιγμή, είναι ότι με βάση τις βελτιωμένες προβλέψεις του ΔΝΤ για το 2018, που σας θυμίζω ότι είχε ξεκινήσει με μια πρόβλεψη για το 1,5% και στη συνέχεια αναθεώρησε την πρόβλεψή του και την πήγε στο 2,2% και στη συνέχεια ξανά αναθεώρησε την πρόβλεψή του και την πήγε στο 2,8%. Αν λοιπόν λάβουμε υπόψη μας αυτή την πορεία των δημοσιονομικών προβλέψεων του ΔΝΤ, αλλά και τη βούληση όλων των μερών, να κλείσει χωρίς περιπέτειες το 3ο Πρόγραμμα Στήριξης του επίσημου τομέα προς την Ελλάδα, εκτιμώ ότι δεν θα υπάρχει δημοσιονομικό ζήτημα για το 2019. Αντιθέτως, χωρίς καθυστερήσεις θα οδηγηθούμε στην ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης. Μία θετική συμφωνία για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους και μία αμοιβαία αποδεκτή συμφωνία στο θέμα της μεταπρογραμματικής εποπτείας, για να μπορέσουμε ήδη από το καλοκαίρι του 2018 να ανακτήσουμε την αυτοδύναμη πρόσβασή μας στις αγορές χρήματος και να μην υπάρξει οποιαδήποτε καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του 3ου ελληνικού προγράμματος.
ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Για το ίδιο θέμα, της μεταμνημονιακής εποπτείας. Ο Πρωθυπουργός χθες δήλωσε ότι η Πορτογαλία αποτελεί ένα θετικό παράδειγμα, ο οποίος είπε ότι ελπίζει να είναι και δεσμευτικό για τους θεσμούς. Τελικά είναι επίσημη πρόταση και θέση της ελληνικής κυβέρνησης ότι η ισορροπία μεταξύ εποπτείας και ελευθερίας στην Ελλάδα πρέπει να είναι παρόμοια με αυτή της Πορτογαλίας;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εδώ και καιρό. Έχουμε αποκλείσει όλο το τελευταίο διάστημα την πιθανότητα ύπαρξης μιας προληπτικής γραμμής πίστωσης, την οποία φαίνεται ότι δεν επιθυμούν ούτε οι θεσμοί που εμπλέκονται στο ελληνικό πρόγραμμα. Έχουμε πει ότι στόχος μας είναι η αυτοδύναμη ανάκτηση της πρόσβασης στις αγορές χρήματος. Από εκεί και πέρα, η θέση της ελληνικής κυβέρνησης είναι ότι η εποπτεία που θα συμφωνηθεί για την ελληνική οικονομία μετά τον Αύγουστο του 2018, θα πρέπει να βαδίζει στα βήματα που έχουν ήδη χαραχθεί για όλες τις υπόλοιπες χώρες, οι οποίες βγήκαν από ένα πρόγραμμα στήριξης του επίσημου τομέα. Δηλαδή, την Πορτογαλία, την Κύπρο και την Ιρλανδία.
ΜΑΝΗ: Δεν κατάλαβα στην απάντηση που δώσατε στον συνάδελφο: Από τα στοιχεία της Eurostat θα εξαρτηθεί εάν η ελληνική κυβέρνηση πιέσει να μην ληφθούν τα μέτρα…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν μίλησα εγώ για στοιχεία της Eurostat.
ΜΑΝΗ: Όχι, εγώ το λέω. Από τα στοιχεία της Eurostat για το πρωτογενές πλεόνασμα, μπορεί να πιέσει η κυβέρνηση να μην ληφθούν τα μέτρα του 2019 και του 2020;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να το ξεκαθαρίσουμε. Στη συμφωνία για την ολοκλήρωση της β΄ αξιολόγησης, κατά την οποία ψηφίστηκαν και τα μέτρα για το 2019 και το 2020, υπάρχει μια ρήτρα. Η οποία τι λέει; Κάτι πάρα πολύ απλό: Ότι την άνοιξη του 2018 και πριν τη λήξη του γ΄ ελληνικού προγράμματος, θα υπάρξει μία πρόβλεψη, εκ μέρους όλων των θεσμών, για το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2019. Στη βάση αυτής της πρόβλεψης, θα γίνει και η όποια δημοσιονομική συζήτηση για το επόμενο έτος. Εκτιμούμε, λοιπόν, ότι με βάση τα προηγούμενα δημοσιονομικά αποτελέσματα, δηλαδή το γεγονός ότι είχαμε υπεραπόδοση και το 2016 και το 2017, και μάλιστα πολύ μεγάλη, αλλά και το γεγονός ότι το ΔΝΤ είχε αλλάξει τις προβλέψεις του για το 2018 προς το θετικότερο, δεν θα υπάρξει κανένα δημοσιονομικό θέμα, το οποίο θα μπορούσε να δημιουργήσει δυσκολίες στην πορεία εξόδου από το γ΄ ελληνικό πρόγραμμα. Νομίζω ότι είναι πάρα πολύ συγκεκριμένο και σαφές αυτό το οποίο είπα.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Τα 88 προαπαιτούμενα, όμως, της 4ης αξιολόγησης, προλαβαίνουμε να τα υλοποιήσουμε εγκαίρως;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι προφανές ότι θα προλάβουμε.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Γιατί είναι μεταρρυθμίσεις τα περισσότερα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, βεβαίως. Κατά την περίοδο της 3ης αξιολόγησης, η οποία –αν δεν κάνω λάθος- περιελάμβανε περί τα 110 ή 113 προαπαιτούμενα, είχαμε τη δυνατότητα να ολοκληρώσουμε τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, περίπου ενάμιση μήνα. Το ίδιο πράγμα, είμαι πεπεισμένος ότι θα μπορέσουμε να επιτύχουμε και στην περίπτωση της 4ης αξιολόγησης.
Σας ευχαριστώ
- Προηγούμενο Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στον Άγιο Γεώργιο Γρεβενών (φωτογραφίες)
- Επόμενο Pontini Race: 5ος αγώνας ορεινού δρόμου στις 29 Απριλίου 2018. Δηλώστε συμμετοχή