Ολοκληρώνονται οι εργασίες συντήρησης της σκήτης και η κατασκευή νέου μονοπατιού από το μοναστήρι προς τη σκήτη του οσίου Νικάνορα στη Ζάβορδα (ΒΙΝΤΕΟ -ΦΩΤΟ) – Δρομολογήθηκε και η κατασκευή της πεζογέφυρας(!)
Ολοκληρώνονται εντός των προσεχών ημερών οι εργασίες αναστήλωσης-συντήρησης του μνημείου της σκήτης (Ασκηταριού) του Οσίου Νικάνορα (1491-1549) στο μοναστήρι της Ζάβορδας, καθώς και του νέου μονοπατιού πρόσβασης που οδηγεί από το μοναστήρι στην εσοχή του κατακόρυφου βράχου που βρίσκεται η σκήτη, ενώ αναμένεται η έναρξη των εργασιών κατασκευής της κρεμαστής πεζογέφυρας!
Έτσι η μοναδικότητα του επιβλητικού φυσικού τοπίου με τους απότομους βράχους του Καλλίστρατου που “ξεφυτρώνουν” από τη λίμνη Ιλαρίωνα, συνδυασμένη με τη θρησκευτική-ιστορική διάσταση των μνημείων της σκήτης και του μοναστηριού και την τεχνολογική παρέμβαση της πεζογέφυρας, θα δημιουργήσουν ένα εξαιρετικά εντυπωσιακό και ελκυστικό για πολλούς επισκέπτες σύνολο…
Τα έργα χρηματοδοτούνται από τη ΔΕΗ ΑΕ και το τελευταίο διάστημα έχουν εξελιχτεί ως εξής:
– Με την υπ. αριθμ. 30/15.10.2013 ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) και την υπογραφή της απόφασης ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΜΤΕ/ΔΑΒΜΜ/244863/33522/5791/13.12.2013 από τον υπουργό Πολιτισμού, εγκρίθηκαν:
α. Η μελέτη για την κατασκευή υψηλής κρεμαστής πεζογέφυρας και των ακροβάθρων της
β. Η μελέτη των μονοπατιών πρόσβασης στην υψηλή κρεμαστή πεζογέφυρα στην περιοχή της σκήτης του Οσίου Νικάνορα στην ευρύτερη περιοχή του ταμιευτήρα του φράγματος Ιλαρίωνα
Επίσης θυμίζουμε ότι από το καλοκαίρι του 2012 εκτελούνται εργασίες αναστήλωσης και στερέωσης του της σκήτης του οσίου Νικάνορα καθώς και συντήρησης των σπάνιων τοιχογραφιών του μνημείου (15ου αιώνα και μεταγενέστερες του 1793).
Σε ότι αφορά την πεζογέφυρα, η κατασκευή της οποίας αναμένεται να ξεκινήσει την τρέχουσα θερινή περίοδο με προοπτική -σύμφωνα με υπευθύνους της ΔΕΗ- να είναι έτοιμη ακόμη και στα τέλη του 2014(!), αυτή θα είναι κρεμαστή τύπου “Ιμαλαΐων” και θα ίπταται πάνω από το νερό του ταμιευτήρα της λίμνης σε απόσταση όχι μικρότερη των οκτώ μέτρων. Το άνοιγμά της θα είναι 87,40 μέτρα, θα στηρίζεται σε συρματόσχοινα, το “κατάστρωμά” της θα είναι ξύλινο και τα πλαϊνά προστατευτικά της θα φτάνουν σε ύψος 1,5 μέτρου για λόγους ασφαλείας.
Το μονοπάτι, από τη νοτιοανατολική πλευρά του μοναστηριού, που όπως προαναφέραμε έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, σκαρφαλώνει παράλληλα με τον απότομο βράχο με 365 σκαλοπάτια ήπιας παρέμβασης -διαδρομή όχι για όλους!-, με ξύλινα στηρίγματα, κορμούς δέντρων και μεταλλικές κατασκευές (σε τρεις θέσεις, δυο γέφυρες και μια στην προσπέλαση προς τη σκήτη). Απομένει για την ολοκλήρωσή του η τοποθέτηση σε ορισμένες θέσεις βοηθητικού συρματόσχοινου-κουπαστής στα πλαϊνά του απότομου μονοπατιού. Σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη θα γίνει ανάλογο μονοπάτι και στην απέναντι όχθη για πρόσβαση στην πεζογέφυρα.
Έτσι φαίνεται να έχει αίσιο αποτέλεσμα ένα αίτημα-διεκδίκηση των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής για τη σωτηρία του μνημείου της σκήτης και την κατασκευή της πεζογέφυρας, που θα θέσει κάποιες βάσεις για την ανάπτυξη της περιοχής, ενισχυόμενη παράλληλα με την κατασκευή αρδευτικού στην περιοχή της Ελάτης -δέσμευση κατασκευής από τη ΔΕΗ-.
Πάντως εδώ θα αναφέρουμε και τις ανησυχίες-ενστάσεις των κατοίκων σχετικά με τις διαμορφωθείσες στάθμες λειτουργίας και πλημμύρας της λίμνης, ώστε να μην κινδυνεύσει το μνημείο της σκήτης και την τελική εξωτερική μορφή που θα έχει η σκήτη. Για το τελευταίο, φαίνεται να έχει γίνει συμπληρωματική παρέμβαση στη σκεπή της σκήτης, με την τοποθέτηση πρόσθετων πέτρινων πλακών που βελτιώνει αρκετά την όψη του μνημείου.
Γιώργος Μαστρ./mikrovalto.gr
- Προηγούμενο Εγνατία Οδός: Το 2015 ολοκληρώνονται όλα τα έργα σε 4 κάθετους άξονες
- Επόμενο Συνελήφθησαν δέκα άτομα στην Κοζάνη για παράνομα παίγνια