Η σημασία της ψήφου των ευρωεκλογών *Γράφει ο Κώστας Χρυσόγονος
Οι ευρωεκλογές του 2024 στην Ελλάδα μοιάζουν με τις προηγούμενες κατά το ότι η προεκλογική ατζέντα περιστρέφεταιγύρω από ζητήματα της εσωτερικής πολιτικής μας σκηνής, ενώ η ευρωπαϊκή διάσταση μένει στο περιθώριο. Και όμως, οι ευρωβουλευτές που θα εκλεγούν εντάσσονται στις κοινοβουλευτικές ομάδες του Ευρωκοινοβουλίου, καθεμιά από τις οποίες αποτελείται από ένα άθροισμα εθνικών αντιπροσωπειών, αλλά έχει το δικό της προεκλογικό πρόγραμμα για τα ευρωπαϊκά δρώμενα συνολικά. Τα προγράμματα αυτά προκαθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη συμπεριφορά κάθε ομάδας στις ψηφοφορίες του Ευρωκοινοβουλίου και άρα πρέπει να τους δίνουμε σημασία. Η κοινοβουλευτική ομάδα των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, όπου μετέχει το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη από τις επτά συνολικά ομάδες του Ευρωκοινοβουλίου. Στο πρόγραμμα της, όπως αυτό εκφράζεται μέσα από την Εκλογική Διακήρυξη (Μανιφέστο), η οποία εγκρίθηκε στο Συνέδριο της 2.3.2024 στη Ρώμη (pes.eu/documents/), περιλαμβάνονται πολιτικές που, αν υιοθετηθούναπό την Ευρωπαϊκή Ένωση θα έχουν ευεργετικές επιπτώσεις για τους ευρωπαϊκούς λαούς γενικότερα, αλλά πολύ περισσότερο στην Ελλάδα με τα ιδιαίτερα προβλήματά της. Ενδεικτικά μπορούν να επισημανθούν τα ζητήματα της φορολογίας και της (κοινής) άμυνας. Εναρμόνιση φορολογίας Για τη φορολογία οι Σοσιαλιστές και Δημοκράτες προτείνουν την εναρμόνιση της φορολογικής πολιτικής των κρατών- μελών της Ένωσης, έτσι ώστε ιδίως οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες να φορολογούνται στις χώρες όπου πραγματοποιούν τα κέρδη τους και όχι εκεί όπου επιλέγουν να έχουν έδρα λόγω χαμηλότερων φορολογικών συντελεστών. Υπολογίζεται ότι η «νόμιμη» φοροαποφυγή των παραπάνω εταιριών σε ετήσια βάση, με εκμετάλλευση της ελευθερίας εγκατάστασης και της ελευθερίας κίνησης κεφαλαίων εντός της Ένωσης, ανέρχεται σε 190 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Από την καταπολέμηση των τεχνασμάτων αυτών, με παράλληλη θέσπιση της απαίτησης ειδικής πλειοψηφίας αντί ομοφωνίας στο Συμβούλιο Υπουργών για τη λήψη των σχετικών αποφάσεων, μπορεί να προκύψει ένα όφελος τουλάχιστον 2 έως 3 δις για την Ελλάδα, κατ’ αναλογία των μεγεθών της εθνικής οικονομίας μας. Το ποσό αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη χρηματοδότηση αποτελεσματικών μέτρων ενίσχυσης των νέων ζευγαριών (επιδότηση ενοικίου, επιδόματα τέκνων σε ύψος αντίστοιχο των πραγματικών εξόδων κ.ο.κ.), ώστε να μπορέσει να αντιμετωπιστεί το υπ’ αριθ. 1 εθνικό μας πρόβλημα, δηλαδή η δημογραφική κατάρρευση. Σε ό,τι αφορά την κοινή άμυνα, οι Ευρωπαίοι Σοσιαλιστές και Δημοκράτες υποστηρίζουν μια ισχυρή Κοινή Ευρωπαϊκή εξωτερική και αμυντική πολιτική, με στόχο μεταξύ άλλων την επίλυση του Κυπριακού. Εδώ πρέπει να τονισθούν οι αγώνες που έδωσε στην προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο στο Ευρωκοινοβούλιο προσωπικά ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης για τη διακοπή της πώλησης οπλικών συστημάτων προηγμένης τεχνολογίας από ευρωπαϊκές χώρες προς την Τουρκία, η οποία τα αξιοποιεί για τη συνεχιζόμενη κατοχή μέρους του κυπριακού εδάφους και για τις αδιάκοπες πειρατικές αξιώσεις της έναντι της Ελλάδας. Η ισχυρή κοινή πολιτική δεν μπορεί παρά να μεταφραστεί σε τερματισμό τέτοιων αντιευρωπαϊκών κατ’ ουσία πρακτικών, αλλά περαιτέρω και σε δημιουργία αξιόπιστης κοινής αμυντικής υποδομής, όπως θα ήταν π.χ. μια ευρωπαϊκή Δύναμη Ταχείας Επέμβασης, ικανής να λειτουργήσει ως αποτρεπτικός παράγων σε τυχοδιωκτισμούς και επεκτατικές διαθέσεις τρίτων (π.χ. Τουρκία ή Ρωσία. Ωφέλιμο αποτέλεσμα Η ψήφος στο ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ στις 9 Ιουνίου μπορεί επομένως να αποδώσει ωφέλιμο αποτέλεσμα για τη χώρα μας, μέσω της ευρωπαϊκής διάστασης που έχει. Γενικά για την Ευρώπη, αλλά και πολύ περισσότερο ειδικά για την Ελλάδα, δεν είναι λύση ούτε ο αχαλίνωτος φιλελευθερισμός της «Νέας Δημοκρατίας» και του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, ο οποίος ανέχεται την φοροδιαφυγή των πολυεθνικών, ούτε η επιστροφή στο αδύναμο εθνικό κράτος, με κατεδάφιση ή έστω υποβάθμιση της ευρωπαϊκής ενοποίησης, όπως προτείνουν ευθέως ή υπονοούν έμμεσα διάφορα εθνικιστικά σχήματα της άκρας δεξιάς. Οι λύσεις στα προβλήματα του αύριο βρίσκονται μπροστά μας και όχι πίσω μας.
Ο Κώστας Χρυσόγονος είναι καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο ΑΠΘ-πρώην ευρωβουλευτής-υποψήφιος ευρωβουλευτής με το ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ
- Προηγούμενο Φυσικές καταστροφές: Υποχρεωτική ασφάλιση μεγάλων επιχειρήσεων από το 2025
- Επόμενο Αίτημα κατάργησης της Εισφοράς Αλληλεγγύης σε κύριες και επικουρικές συντάξεις