Νέο βιβλίο από τον Δ.Φ. Βασίλη Αναστασιάδη: «Πως θα κερδίσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών για τη βελτίωση της σχολικής τους επίδοσης»
Ο Δ.Φ. Βασίλης Αναστασιάδης εξέδωσε νέο βιβλίο με τίτλο: «Πως θα κερδίσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών για τη βελτίωση της σχολικής τους επίδοσης». Παραθέτουμε ενδεικτικά τα περιεχόμενα του βιβλίου.
Πίνακας Περιεχομένων
Α΄ Μέρος
Θέματα Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
Α΄ Το πρόβλημα της Σχολικής Επίδοσης των μαθητών
- Η άποψη της κοινής γνώμης για τη σχολική επίδοση
- Η άποψη της επιστήμης για τη σχολική επίδοση
- Το πρόβλημα των πτυχιούχων ΑΕΙ σήμερα στη χώρα μας
- Ο κοινωνικός παράγοντας για τη σχολική επίδοση του παιδιού
και για την πνευματική, ηθική και κοινωνική ανάπτυξή του
- Η επίδραση των προσδοκιών των γονέων και των εκπαιδευτικών
στη σχολική επίδοση των μαθητών
- Η λήψη των αναγκαίων μέτρων για τη βελτίωση της σχολικής
επίδοσης των κοινωνικά αδικημένων μαθητών
Β΄ Βασικοί παράγοντες της σχολικής επίδοσης
α΄ Η οικογένεια
- Πώς η οικογένεια επηρεάζει την ψυχοπνευματική ανάπτυξη
και τη σχολική επίδοση του παιδιού;
- Η επίδραση της οικονομικής και πολιτιστικής κατάστασης της
οικογένειας στη σχολική επίδοση και στην κοινωνική ανάπτυξη
του παιδιού
- Ανάλυση των οικογενειακών παραγόντων στη σχολική πρόοδο του
παιδιού
- Η συγκυρία του πολιτιστικού και οικονομικού παράγοντα στη
σχολική επίδοση του παιδιού
- Τα αίτια της αδιαφορίας των παιδιών για το σχολείο
β΄ Το σχολείο
- Η επίδραση του Νηπιαγωγείου στην κοινωνικοποίηση και στη
σχολική επίδοση του παιδιού
- Πού οφείλεται η διάθεση του παιδιού για γράμματα;
- Η επίδραση του επιπέδου των σπουδών των γονέων στη σχολική
επίδοση των παιδιών τους 4. Οι προσδοκίες των εκπαιδευτικών
σημαντικός παράγοντας για τη σχολική επίδοση των μαθητών
α΄ Πώς ο εκπαιδευτικός μειώνει τη σχολική επίδοση των μαθητών;
β΄ Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τους απομονωμένους μαθητές που έχουν ιδιαίτερη ανάγκη από βοήθεια;
- Η επίδραση των εσωσχολικών τεχνικών παραγόντων στη σχολική
επίδοση των μαθητών
α΄ Η θέση του μαθητή μέσα στην τάξη
β΄ Η επίδραση της βαθμολογίας στη σχολική επίδοση του μαθητή
- Η ανισότητα των δύο φύλων και ο ρόλος της εκπαίδευσης στην
εξάλειψή της
Γ΄ Αναγκαία αντισταθμιστικά μέτρα
α΄ Γενικά αντισταθμιστικά μέτρα για της άνισες ευκαιρίες μάθησης
- Η ανάγκη των αντισταθμιστικών μέτρων στη Δύση και στην
Ανατολή
- Η δυσκολία της εξάλειψης των εκπαιδευτικών ανισοτήτων
- Η προτεραιότητα της άρσης των κοινωνικών ανισοτήτων για την
άμβλυνση της εκπαιδευτικής ανισότητας
β΄ Συγκεκριμένα αντισταθμιστικά μέτρα για την άμβλυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων
- Ενίσχυση των οικογενειών των χαμηλών κοινωνικών τάξεων
- Σύνταξη προγραμμάτων αντισταθμιστικής αγωγής και εκπαίδευσης
- Αναγκαίες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις
- Βελτίωση της προσχολικής αγωγής και γενίκευσή της
- Βελτίωση της Δημόσιας Eκπαίδευσης
- Η ανάγκη ιδιαίτερου ενδιαφέροντος από την πολιτεία για τα
κοινωνικά αδικημένα παιδιά
- Το πρόβλημα των Φροντιστηρίων
- Μερικές ακόμη εσωσχολικές βελτιώσεις
- Η θαυματουργική συμπαθητική στάση των εκπαιδευτικών απέναντι
στους μαθητές τούς κοινωνικά αδικημένους
- Η προσωπικότητα του εκπαιδευτικού βασικός συντελεστής για τη
σχολική επίδοση του μαθητή
- Αναγκαία η αναβάθμιση της διδασκαλίας και της συμπεριφοράς
των εκπαιδευτικών προς τους μαθητές
Βιβλιογραφία Α΄ – Γ΄ Κεφαλαίων
Δ΄ Η γλώσσα ως παράγοντας της εκπαιδευτικής ανισότητας
- Η διαφορά της γλώσσας των κοινωνικά αδικημένων μαθητών από τη γλώσσα του σχολείου
- Οι διαφορές των προαναφερμένων γλωσσικών κωδίκων 3. Άλλες ερευνητικές διαπιστώσεις
- Συγκεκριμένα μέτρα για τη βελτίωση της γλώσσας
του κοινωνικά αδικημένου παιδιού
- Η επίδραση της οικογένειας στη βελτίωση της γλώσσας του παιδιού 6. Η αποτελεσματική χρήση της γλώσσας 7. Η δυσλεξία και ο τρόπος της αντιμετώπισής της
Βιβλιογραφία Δ΄ Κεφαλαίου
Βιβλιογραφία για τη δυσλεξία
Ε΄ Το πρόβλημα της αποτελεσματικής λειτουργίας του σχολείου
- Η αποστολή του σύγχρονου σχολείου 2. Η αποδοτική λειτουργία
του σχολείου
- Η καλλιέργεια του δημοκρατικού πνεύματος στο σχολείο
- Η ομάδα και η επιρροή της. Η σχολική τάξη ως ομάδα
- Μερικοί βασικοί κανόνες αποτελεσματικής αγωγής
Βιβλιογραφία Ε΄ Κεφαλαίου
Β΄ Μέρος
Η μη λεκτική επικοινωνία –
Η ερώτηση στη διδασκαλία
Α΄ Η μη λεκτική ή μη γλωσσική επικοινωνία
- Εισαγωγή στη μη λεκτική επικοινωνία
- Οι σπουδαιότερες πηγές της λεκτικής επικοινωνίας
Βιβλιογραφία Α΄ Κεφαλαίου
Β΄ Η ερώτηση στη διδασκαλία και στην εξέταση
- Η σημασία της ερώτησης στη διδασκαλία και είδη ερωτήσεων
- Βασικά γνωρίσματα της σωστής ερώτησης
- Η σωστή αντίδραση του εκπαιδευτικού στις ερωτήσεις
των μαθητών προς αυτόν
- Η σωστή αντιμετώπιση των μαθητικών απαντήσεων
Βιβλιογραφία Β΄ Κεφαλαίου
Γ΄ Μέρος
Θέματα αποτελεσματικής διδασκαλίας
και καλύτερης μάθησης
Α΄ Το πρόβλημα της διδασκαλίας
- Προϋποθέσεις αποδοτικής διδασκαλίας
- Βασικά κριτήρια αποδοτικής διδασκαλίας 3. Παράγοντες
επιτυχημένης διδασκαλίας
- Ο εκπαιδευτικός
Β΄ Το πρόβλημα της μάθησης
- Πώς ενισχύεται η διαδικασία της μάθησης
- Μερικοί βασικοί παράγοντες της μάθησης:
α) Αρνητικοί
β) Θετικοί
- Η καλλιέργεια της δημιουργικότητας των μαθητών
- Ο αυτοέλεγχος του εκπαιδευτικού
Βιβλιογραφία Γ΄ Μέρους
Δ΄ Μέρος
Η γλώσσα
και η αποτελεσματική καλλιέργειά της
Α΄ Γλώσσα – σκέψη, προφορικός – γραπτός λόγος
- Η σημασία της γλώσσας στην επικοινωνία
- Η κοινωνικότητα της γλώσσας και οι λειτουργίες της
- Η επίδραση της γλώσσας στη σκέψη
- Η υπεροχή του προφορικού λόγου από το γραπτό
- Η υποτίμηση του προφορικού λόγου από το σχολείο και το χρέος του
- Η γλώσσα μαθαίνεται με τη χρήση της
Β΄ Γλώσσα και σχολείο
- Η σημασία του λεξιλογίου στην καλή γλωσσική επικοινωνία
- Η γλωσσική υστέρηση των παιδιών των χαμηλών κοινωνικο-
οικονομικών τάξεων και η αντιμετώπισή της
α) Περιορισμένος κώδικας
β) Καλλιεργημένος κώδικας
- Ο πρωταρχικός ρόλος του σχολείου στη θεραπεία της γλωσσικής
υστέρησης
- Ο σωστός τρόπος της γλωσσικής καλλιέργειας των μαθητών
από τους εκπαιδευτικούς
Γ΄ Τρόποι μεθοδικής γλωσσικής καλλιέργειας
- Οι μαθητικές εργασίες
- Ο προφορικός λόγος βασικός παράγοντας στην καλλιέργεια της
γλώσσας
- Οι γλωσσικές ασκήσεις και ο στόχος τους
- Η σημασία της μορφής του λόγου στην επικοινωνία και η
καλλιέργεια της επικοινωνιακής δεξιότητας των μαθητών
- Παραδείγματα ασκήσεων για τη γλωσσική καλλιέργεια των μαθητών
Βιβλιογραφία Δ΄ Μέρους
Ε΄ Μέρος
Η αξιολόγηση των μαθητών
και των εκπαιδευτικών
Α΄ Η αξιολόγηση των μαθητών
- Η έννοια και η σημασία της αξιολόγησης
- Η αναγκαιότητά της
- Τα είδη της αξιολόγησης
- Εξωµαθητικοί παράγοντες της αξιολόγησης
- Η επίδραση του εξεταστή στην αξιολόγηση
- Ο σκοπός της αξιολόγησης
- Οι παράγοντες της σωστής αξιολόγησης
- Χαρακτηριστικά και εμπόδια της σωστής αξιολόγησης
- Ο κύριος σκοπός των εξετάσεων
- Η προφορική εξέταση
- Οι παραδοσιακές εξεταστικές ερωτήσεις
- Οι γραπτές εξετάσεις (πρόχειρα διαγωνίσματα και κανονικές
γραπτές εξετάσεις) . 420
13 Οι νέες μέθοδοι αξιολόγησης
- Μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα της παραδοσιακής αξιολόγησης
- Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των νέων μεθόδων αξιολόγησης
- Γενική εκτίμηση των εξεταστικών ερωτήσεων και των δύο
κατηγοριών
- Παράγοντες, που επιδρούν στις εξετάσεις
- Η αναθεώρηση του τρόπου της αξιολόγησης
Β΄ Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Κριτήρια για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
για µια αποτελεσματική διδασκαλία
Βιβλιογραφία Ε΄ Μέρους
- Προηγούμενο …Ημέρα των Ερωτευμένων σήμερα… …Άξιζε να Υπάρξουμε,για να Συναντηθούμε…*Γιάννης Ρίτσος
- Επόμενο Άγιος Βαλεντίνος: Ποιος είναι ο προστάτης των ερωτευμένων και των ζευγαριών