4 Νέα διόδια στην Εγνατία – Σε Τύρια Θεσπρωτίας, Μαλακάσι Ιωαννίνων, Νυμφόπετρα Θεσσαλονίκης και Ίασμο Ροδόπης (18/5/2011)
Τέσσερις νέοι σταθμοί διοδίων (εκτός του Πολύμυλου) αναμένεται να λειτουργήσουν ακόμη και μέσα στον ερχόμενο Ιούλιο κατά μήκος της Εγνατίας οδού. Πρόκειται για τους σταθμούς στα Τύρια (Θεσπρωτία), στο Μαλακάσι (Ιωάννινα), στη Νυμφόπετρα (Θεσσαλονίκη) και στον Ιασμο (Ροδόπη). Ακόμη ένας σταθμός ήδη κατασκευάζεται στην περιοχή της Καβάλας.
Πρόκειται για προσωρινούς σταθμούς, οι οποίοι όμως θα λειτουργούν μέχρι τις αρχές του 2013, όταν υπολογίζεται πως στον αυτοκινητόδρομο θα λειτουργήσουν τα ηλεκτρονικά διόδια με χρέωση ανάλογα με τη χρήση του.
Ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, επισήμανε πως τα διόδια στην Εγνατία είναι σχεδόν έτοιμα, κάτι που επιβεβαιώνει και ο πρόεδρος της «Εγνατία Οδού ΑΕ», Τάσος Μουρατίδης. Οι προετοιμασίες έχουν ολοκληρωθεί σχεδόν στο σύνολο τους, ειδικά σε Μαλακάσι, Νυμφόπετρα και Ιασμο. «Για να λειτουργήσουν όμωε τα διόδια, θα πρέπει να υπογραφεί η κοινή υπουργική απόφαση από τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών. Είμαστε σε αναμονή αυτής της απόφασηες, είπε ο κ. Μουρατίδης.
Την ίδια ώρα, σε εξέλιξη είναι η προσπάθεια του υπουργείου να μειωθεί το κόστος των διοδίων στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους, που κατασκευάζονται με σύμβαση παραχώρησης. Τη Μεγάλη Εβδομάδα το υπουργείο έστειλε εγγράφως τις προτάσεις του στους παραχωρησιούχους και την προηγούμενη εβδομάδα έλαβε τις απαντήσεις. Η διαδικασία, όπως σημείωσε ο κ. Μαγκριώτης, και οι διαπραγματεύσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλοε του τρέχοντος μήνα και ακολούθως είναι ανοιχτό το ζήτημα της μείωσης των τιμών σε σημαντικά μάλιστα ποσοστά.
Μειώσεις
Σύμφωνα με τον υφυπουργό, εκεί όπου κατασκευάζεται αυτοκινητόδρομος (π.χ. Τέμπη), τα διόδια αναμένεται να μειωθούν στη μισή τιμή. Σε ήδη κατασκευ- ασμένουε αυτοκινητόδρομουε η μείωση υπολογίζεται μεταξύ 25% και 30%, ενώ εξετάζεται να ισχύσει και μια σειρά από εκπτώσες ειδικά για χρήστες (για παράδειγμα πάνω από δέκα διελεύσεις το μήνα από ένα σταθμό) και διευκολύνσειε eras τοπικέε μετακινήσει. Σε περίπου δύο χρόνια υπολογίζεται πως θα λειτουργούν ηλεκτρονικά διόδια σε όλους τους αυτοκινητόδρομουε, όπου η χρέωση θα γίνεται πλέον με βάση τη χρήση του δρόμου, με αναλογικό και δίκαιο τρόπο.
Οι μειώσει αναμένονται επίσηε μέσα στο καλοκαίρι και συναρτώνται και με την απεμπλοκή των χρηματοδοτήσεων και τη συνέχιση της υλοποίησης των έργων με συμβάσεις παραχώρησης
Ο κ. Μαγκριώτης σημείωσε ότι «ήδη έχουμε επιτύχει σημαντική συγκράτηση των τιμών των διοδίων. Υπενθυμίζω ότι από την 1η Ιανουαρίου 2011 σε όλο τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου τα διόδια βάσει σύμβασης έπρεπε να αυξηθούν κατά 33%. Δηλαδή στο τμήμα από Ράχες Μαλιακού μέχρι το Κλειδί Ημαθίας. Καταφέραμε να μην προχωρήσει η αύξηση. Στο τμήμα από Σκάρφια Φθιώτιδας μέχρι την Αθήνα τα διόδια έπρεπε να αυξηθούν κατά 20% τον προηγούμενο Μάρτιο και επιπλέον κατά 30% τον ερχόμενο Ιούνιο.
Κι αυτό το σταματήσαμε.Η κυβέρνηση απορρόφησε τις αυξήσεις αυτές. Πρόκειται για μία πολύ σημαντική για μια πολύ σημαντική κο παροχή προς πολύ μεγάλο μέρος του Ελληνικού πληθυσμού».
Ο υφυπουργός επανέλαβε τη δέσμευση του ότι τα διόδια στην Εγνατία είναι φτηνότερα συγκριτικά με τούς αυτοκινητόδρομους.
«Εγνατία οδός ΑΕ»
Αναφορικά με την πρόθεση τικοποίηση της«Εγνατία Οδός ΑΕ. Μαγκριώτης δήλωσε ότι οι ισχυρισμοι της ΝΔ είναι ανεδαφικοί. «Υποστηρίζουν ότι θα φέρει έσοδα 1 δισ. ευρώ κι ωθεί το έλλειμμα. Ομως έχουν φορτώσει την εταιρία με 1,1 δισ. ευρώ δάνεια αφού από το 2006 και μετά δεν χρηματοδοτούσαν την κατασκευή της από το προϋπολογισμό, για να μην εμφανίζεται στο έλλειμμα και το χρέος, να πάρει δάνεια από ιδιωτικές , βάζοντας ως υποθήκη τα την επιστροφή του ΦΠΑ. Ούτε έβαλαν (από το 2006), για να πολιτικό κόστος , ούτε τα 700 εκατομμύρια ευρώ που όφειλε το Δημόσιο στην εταιρεία από το ΦΠΑ που επέστρεψαν. Aς υποθέσουμε θα βρεθεί ιδιώτης, ο οποίος μέσα σε δύο χρόνια θα πληρώσει 1 δισ. Ευρώ στο Δημόσιο και θα αναλάβει 1 δισ. Ευρώ χρέη, θα πληρώνει 60 -100 εκατ. Ευρώ το χρόνο για συντήρηση και λειτουργία της και φυσικά θα έχει και το εύλογο κέρδος. Φανταστείτε πόσο ακριβά και πυκνά διόδια θα επιβάλει…», είπε χαρακτηριστικά
Ανάλογη εικόνα, σύμφωνα με τον υφυπουργό, υπάρχει και στις πένητε συμβάσεις παραχώρησης για ισάριθμους αυτοκινητόδρομους (το 2007) με αποτέλεσμα να γίνουν τα διόδια πανάκριβα και να σταματήσουν οι τράπεζες τη χρημαδότηση…
- Προηγούμενο Π. Κουκουλόπουλος: «Απόδοση των εκτάσεων της ΔΕΗ στις τοπικές κοινωνίες» (17/5/2011)
- Επόμενο Μήνυμα Δημάρχου Γρεβενών Δ. Κουπτσίδη για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού (19/5/2011)