Ντόπινγκ: Ύπουλος εχθρός * Του Δημήτρη Ψευτογκά
Τα γεγονότα της Μάνης με την διπλή δολοφονία,τα διαφαινόμενα κίνητρα μέσα στα σκοτεινά μονοπάτια των γυμναστηρίων και της διακίνησης απαγορευμένων ουσιών, αναβολικών και οι σχέσεις με συγκεκριμένη ιδεολογική πλατφόρμα είναι παρωνυχίδα μπροστά στο τεράστιο πρόβλημα, τα πλοκάμια που έχει απλώσει και τα πολυποίκιλα συμφέροντα που υπηρετεί,,,,
Σε άρθρο μου το 2008 που δημοσιεύτηκε στο «prassino fyllo» και στον τοπικό τύπο μετά τα συγκλονιστικά γεγονότα της εθνικής ολυμπιακής ομάδας της άρσης βαρών, όπου 11 από τους 14 αθλητές είχαν κάνει χρήση απαγορευμένων ουσιών έγραφα: «… άς γίνει αφορμή αυτή η μελανή σελίδα στο πιο ένδοξο και «πολύχρυσο» από την συλλογή μεταλλίων άθλημα της άρσης βαρών( δεν είναι αθώα και άλλα ομαδικά και ατομικά αθλήματα) για έναν πανεθνικό και διεθνή διάλογο που θα φέρει στα μέτρα που είχε η αρχή του αθλητικού ολυμπιακού ιδεώδους…»
Μετά από νέα προβλήματα που είχαμε σε άλλη παγκόσμια διοργάνωση με πρωταθλητή του ύψους που βρέθηκε ντοπαρισμένος με προμηθευτή τον πατέρα του(!) είχα σχολιάσει ως εξής:”…Κάποιοι μας ντροπιάζουν!
Δεν έχουν ιδέα από πού έρχονται, τι κουβαλούν και για τι αγωνίζονται!
Αγωνίζονται μόνο για να «δαγκώσουν» το χρυσό μετάλλιο, να τυλιχτούν με την γαλανόλευκη, να τους δεχτούν κυβερνήτες και πρόεδροι της Δημοκρατίας….
Και μείς πιασμένοι στο «δόκανο» των μικροτήτων και της υποτέλειας, στο δίχτυ του ρατσισμού και στην καλλιέργεια του υπερανθρώπου, γκρεμίζουμε τα τείχη της αντίστασης, τους «χρυσώνουμε», τους δίνουμε μισθούς και προνόμια, τους βάζουμε «καπέλο» στο πολιτικό παιχνίδι της ταπεινότητας και μετριοκρατίας, τους κάνουμε ινδάλματα των νέων και χάνουμε το αναγεννητικό δάσος της ψυχής, των αξιών και της ηθικής!
Ας μας προβληματίσει αυτό και ας αποφασίσουμε αν θέλουμε αθλητισμό και Ολυμπιακούς αγώνες της Χημείας, της Βιολογίας και της Φαρμακολογίας:…”
Έκτοτε έτρεξε πολύ νερό στο αυλάκι….
Τα περιστατικά χρήσης απαγορευμένων ουσιών σε όλα τα αθλήματα πληθαίνουν παρά τα αυστηρά μέτρα ελέγχου της WADA.
Πάντοτε το έγκλημα προηγείται της δίωξής….
Διακυβεύονται πολλά και μεγάλα συμφέροντα….
Είναι παγκοίνως γνωστό από την αρχαιότητα έως την σήμερον ότι οι αθλητές για να αυξήσουν τις επιδόσεις τους και να κατακτήσουν έπαθλα-μετάλλια-προσοδοφόρα( δόξα χρήμα και κάθε λογής προνόμια), καθοδηγούμενοι από προπονητές, παράγοντες ακόμα και από πολιτικές κυβερνήσεων και κρατών, επιδίδονται σε χρήση απαγορευμένων και επικίνδυνων ουσιών.
Η ταπεινότητα των ελατηρίων ωχριά μπροστά στην θανατηφόρα επικινδυνότητα αυτών των ουσιών.
Ας δούμε ιστορικά τον χαρακτήρα και το περιεχόμενο του αθλητισμού και πώς διαμορφώνουν τη φυσιογνωμία του αθλητή.
Επιδίωξη πρωταρχική είναι η ΑΡΕΤΗ που συμπυκνώνεται και κατακτάται μέσα από την ευγενή άμιλλα καθώς και η ανάδειξη του ατόμου ΠΟΛΙΤΗ ως ξεχωριστή οντότητα.
Η διαρκής αναζήτηση, ο αγώνας, κυοφορεί κάθε μορφή κοινωνικής δράσης είτε πρόκειται για επικές πράξεις είτε για ειρηνικές ενασχολήσεις.
Κατά τους ιστορικούς χρόνους διαμορφώνονται δύο εκδοχές του αθλητικού ιδεώδους: της Αθήνας και της Σπάρτης,
Κρύβουν και οι δύο το ίδιο ακατάλυτο όραμα της ολοκλήρωσης μέσα από την ανθρώπινη προσπάθεια για ανάδειξη.
Οι παραγωγικές συνθήκες διαμόρφωσαν τον χαρακτήρα των αγώνων.
Αρχικά ήταν θρησκευτικός (όρκος, θυσίες, ηρωοποίηση, θεοποίηση), ειρηνικός (εκεχειρία) και εθνικός (ενότητα των ελληνικών φύλων και πόλεων).
Στους ελληνιστικούς χρόνους(4ος αιώνας π.χ),οι αγώνες αποσυνδέθηκαν από την θρησκεία, υποβιβάστηκε η ευγενής άμιλλα, έγινε στροφή πρός την πολυτέλεια, το θέαμα, τον επαγγελματισμό, την εξειδίκευση.
Στους Ρωμαϊκούς χρόνους οι αθλητές ήταν σκλάβοι ή μισθωμένοι επαγγελματίες και ο αγώνας μια θεατρική παράσταση ( Κολοσσαίον). Στο Βυζάντιο ο αθλητισμός διατηρεί τον ψυχαγωγικό του χαρακτήρα(ιπποδρόμιο Κωνσταντινούπολης).
Στον μεσαίωνα με την κυριαρχία της χριστιανικής διδασκαλίας η αγωγή επικεντρώνεται στο πνεύμα και στην ψυχή ενώ παραμελείται η “σαρκική”.
Τα λαϊκά στρώματα, στη διάρκεια του τουρκικού-οθωμανικού- ζυγού επιδίδονται σε αθλοπαιδιές με επιδόσεις που λαμβάνουν υπερφυσικό χαρακτήρα όπως διασώζεται μέσω της δημοτικής ποίησης( Διγενής Ακρίτας, Ζαχαριας κ.α). Το αθλητικό ιδεώδες θα αφυπνισθεί στους νέους χρόνους ενώ ήδη από την αναγέννηση θα αρχίσει η επιστροφή στην κλασσική μορφή μέσα από την μελέτη και την αναβάπτιση στην κλασσική γραμματεία.
Τα Ολύμπια του Ζάππα ήταν ο προπομπός των Διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων που άρχισαν το 1896 στην Αθήνα.
Από αυτή τη συνοπτική ιστορική αναδρομή μπορούμε σήμερα να κατανοήσουμε καλύτερα την παρακμή και την φθορά του αθλητικού ιδεώδους.
Βασιλιάδες, ηγεμόνες, κοινοί θνητοί στο διάβα των αιώνων δεν έμειναν ασυγκίνητοι στη διαιώνιση της φήμης τους μέσω της κυριαρχίας των αγώνων.
Ιδιαίτερα σήμερα στον αιώνα της ισχύος,του σκληρού ανταγωνισμού, της ύλης και του ψεύτικου ευδαιμονισμού, του καπιταλισμού της αγοράς και του παρασιτισμού.
Αν η παιδεία είναι μοχλός και κατεξοχήν χώρος διαμόρφωσης των πολιτών για την συστημική ενσωμάτωσή τους, όπως και στον καταμερισμό εργασίας, ο αθλητισμός και δή ο πρωταθλητισμός είναι το βασικό όχημα προπαγάνδισης εκείνων των στοιχείων και χαρακτηριστικών που αποτελούν το κύριο ιδεολογικό και αξιακό περίγραμμά του. (ολοκληρωτική τυφλή ισχύς, εθνικισμός, φασισμός και κάθε είδους -ισμός!
Ας μην ξεχνάμε πως τονώθηκε και νομιμοποιήθηκε προς τα έξω η ιδεολογία του ναζισμού από τον Χίτλερ με την Ολυμπιάδα του 1934 ή πώς χρησιμοποιήθηκαν Ολυμπιάδες στον ανταγωνισμό Ανατολής -Δύσης με την ανάδειξη του σοσιαλιστικού υπερανθρώπου, ως δείγμα υπεροχής του κομουνισμού έναντι του καπιταλισμού!
Αυτός ο ανταγωνισμός έφερε την επιστήμη χωρίς αρετή στον αθλητισμό, άπιαστες επιδόσεις και ρεκόρ με πανουργία, αθλητές μηχανές- τέρατα, γενετικές παρεμβάσεις, σπόνσορες με τεράστια κερδοφορία….
Ο αθλητισμός μετατράπηκε σε μια βιομηχανική αλυσίδα θεάματος και καταναλωτικών προϊόντων, υπηρέτης της αγοράς και του συστήματος. Η σωματική αγωγή σύμφωνα με την Αριστοτελική φιλοσοφία έχει έχει αποκλειστικό παιδαγωγικό και αισθητικό στόχο γιαυτό ήταν συνδεδεμένη και με άλλες τέχνες όπως τη μουσική( μουσικοί αγώνες), την γλυπτική, την ποίηση, το θέατρο, την φιλοσοφία…
Σκοποί της ήταν επίσης η αποφυγή των ακροτήτων που καταστρέφουν την αρμονία και την συμμετρία του σώματος και η εκπαίδευση των πολλών και όχι των λίγων και προικισμένων.
κατά τον Πλάτωνα βασικός στόχος της σωματικής αγωγής ήταν η προετοιμασία των πολιτών για τον αγώνα υπέρ πατρίδος και όχι η δημιουργία επαγγελματιών αθλητών.
Είναι χρέος μας να επιλέξουμε τι κοινωνία , ποιο είδος ανθρώπου και τί αθλητισμό θέλουμε.
Θέλουμε μια ειρηνική και δίκαιη κοινωνία ισότητας, αλληλεγγύης και πανανθρώπινων αξιών; Θέλουμε τον άνθρωπο πολίτη με ελευθερία βούλησης και κριτικής σκέψης;
Αν ναι, ας διαμορφώσουμε εκείνο το ανάλογο ιδεολογικό και αξιακό πλαίσιο για να το πετύχουμε.
Το “εύ αγωνίζεσθαι” δεν μπορεί να είναι άλλοθι τεραστίων προσόδων, κέρδους, συναλλαγής, σκοτεινής χημείας και βιολογίας μιας παγκόσμιας βιομηχανίας εκμετάλλευσης, καταπίεσης και ποδηγέτησης του ανθρώπου.
Η εμπορευματοποίηση πρέπει να σταματήσει!
Για το καλό της ανθρωπότητας….
Δεν πρέπει να ζητούμε ως Έλληνες να γυρίσουν μόνο τα Ελγίνεια στον Παρθενώνα και οι άλλοι θησαυροί εκεί που ανήκουν, αλλά και οι Ολυμπιακοί αγώνες στην κοιτίδα τους!
Οφείλουμε όμως ως κληρονόμοι και γεννήτορες ιδεών και αξιών να σεβαστούμε πρώτοι εμείς την ιερότητα και την οικουμενικότητά τους.
Αξία για μας πρέπει να έχει η συμμετοχή, ο σεβασμός και η διάδοση των οικουμενικών αρχών και αξιών!
Δεν είναι κακό εάν δεν πάρουμε κανένα μετάλλιο!
Συμφέρει σε κάποιους να μας εκθέτουν και να μας λοιδορούν.
Συμφέρει σε κάποιους να μας αδυνατίζουν και με δική μας ευθύνη( την μεγαλύτερη).
Κάναμε σπουδαία Ολυμπιάδα το 2004 και αποκτήσαμε θαυμάσιες μόνιμες εγκαταστάσεις!
Γιατί η πατρίδα μας να μην γίνει η μόνιμη εστία των αγώνων;
Ο ιερός αυτός τόπος μπορεί να φιλοξενεί κάθε τέσσερα χρόνια βασικά αθλήματα και όχι αυτήν την πανσπερμία και κάθε είδους ευρεσιτεχνία «αθλημάτων» που προωθούν την «ντόπα» και τα «αργύρια»;
Ο χώρος αυτός πρέπει να είναι χώρος εξαγνισμού, πνευματικής ανάτασης και προσκυνήματος!
Αγώνας καλός του ανθρωπίνου πνεύματος , των τεχνών και του σώματος!
Αγώνας της αρμονίας, της συναδέλφωσης των λαών και της ειρήνης!
Η ευκαιρία για ένα νέο ξεκίνημα μας δίνεται κάθε μέρα!
Μπορούμε να κάνουμε την υπέρβαση και ας μας τρέχουνε οι τρόικες!
Δημήτρης Ψευτογκάς
Msc Xειρουργός Ορθοπεδικός
Πρόεδρος Ιατρικού Συλλόγου Γρεβενών
Υστερόγραφο: Λόγω της επικαιρότητας του Παγκοσμίου Κυπέλλου Μπάσκετ στην Ισπανία ευχόμενος καλή επιτυχία στην εθνική μας ομάδα και ελπίζοντας ότι δεν θα έχουμε παρατράγουδα θυμίζω και το εξής:
1998-1999: Το Ελληνικό μπάσκετ έχει την τιμητική του. 9 παίκτες συλλαμβάνονται ντοπέ (7 ξένοι, 2 Έλληνες) και μεταξύ τους ο Πορτορικανός Ορτίθ κι ο Ντίνος Αγγελίδης. Στον Ορτίθ οι αναβολικές ουσίες ανιχνεύτηκαν τον Αύγουστο του 1998, λίγες ημέρες μετά το Παγκόσμιο πρωτάθλημα μπάσκετ όπου, τυπικά, αγωνίσθηκε “καθαρός”.Πηγή:http://users.
|
- Προηγούμενο Μητρόπολη Γρεβενών: Πανηγυρίζει η Ι.Μονή Ταξιαρχών
- Επόμενο ΙΕΚ Γρεβενών: Ειδικότητες για το φθινοπωρινό εξάμηνο 2014