Κινητικότητα 25.000 «διαθέσιμων» υπαλλήλων και απολύσεις
Με πρόσχημα τον εξορθολογισμό της δημόσιας διοίκησης μέσα από την αναδιάρθρωση των κρατικών δομών, ολοκληρώθηκε μόλις τον Ιούνιο η μετακίνηση 1.089 «διαθέσιμων» υπαλλήλων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου σε άλλες υπηρεσίες, λόγω κατάργησης των θέσεων τους. Και ενώ οι υπάλληλοι αυτοί ήταν σε καθεστώς διαθεσιμότητας ήδη από τον Νοέμβριο του περασμένου έτους (η διαθεσιμότητα διαρκεί ένα έτος και στον υπάλληλο καταβάλλονται τα τρία τέταρτα των αποδοχών του), το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, παρά τις έντονες πιέσεις των δανειστών του ελληνικού χρέους για 25.000 αποχωρήσεις μέχρι το τέλος του προσεχούς έτους με στόχο τη μείωση των δαπανών μισθοδοσίας μέσα από την εξοικονόμηση μισθολογικού κόστους, επιμένει να «βαφτίζει» τη διαθεσιμότητα ως «πρόγραμμα κινητικότητας». Ο ψευδής όμως αυτός νομικός χαρακτηρισμός δεν πρέπει να παραπλανά ως προς τον αληθή χαρακτήρα αυτής ως απόλυσης. Στην πραγματικότητα η διαθεσιμότητα αποτελεί το φύλλο συκής πίσω από το οποίο κρύβεται το χαρτί της απόλυσης.
Από τον συνδυασμό του αργού ρυθμού με τον οποίο προχωρούν οι μετακινήσεις με την επικείμενη λήξη του χρόνου της διαθεσιμότητας, καθόσον, οι καταλαμβανόμενοι από το καθεστώς της διαθεσιμότητας υπάλληλοι τίθενται σε αυτό αναδρομικά από την 12/11/2012, συνάγεται αβίαστα το συμπέρασμα ότι η διαθεσιμότητα πρόκειται να οδηγήσει σε σωρεία απολύσεων στο δημόσιο, αφού κατά ρητή επιταγή του νομοθέτη, τη μη ολοκλήρωση της μετάταξης των «διαθέσιμων» υπαλλήλων εντός του προβλεπόμενου χρόνου, ακολουθεί η απόλυση αυτών. Εν μέσω ευθραύστων ενδοκυβερνητικών ισορροπιών και με τεταμένη την κοινωνική αναταραχή από τη βίαιη διακοπή εργασιακών σχέσεων τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, το στοίχημα της προωθούμενης διοικητικής μεταρρύθμισης επισκιάζεται από την αβέβαιη εργασιακή τύχη 25.000 υπαλλήλων. Διότι αφενός μεν κενές οργανικές θέσεις για τη μεταφορά αυτών των προσώπων δεν υφίστανται λόγω της αθρόας κατάργησης τους ήδη από το 2011 με το νόμο 4024/2011, αφετέρου δε δεν μπορεί να γίνεται λόγος για εξορθολογισμό της δημόσιας διοίκησης όταν αυτός συνοδεύεται από την παραβίαση υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεων όπως είναι το Σύνταγμα και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) που προστατεύουν τα δικαιώματα των εργαζομένων. Κατόπιν τούτων είναι προφανές ότι η διαθεσιμότητα συνιστά στην ουσία απόλυση και ότι οι υποσχέσεις του Υπουργείου περί μεταφοράς των καταλαμβανόμενων υπαλλήλων θα μείνουν γράμμα κενό. Διαφορετικά δεν θα καθυστερούσε επτά ολόκληρους μήνες η μεταφορά μόλις 1.089 υπαλλήλων.
Την ίδια ώρα, σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί ο στόχος των αποχωρήσεων δημοσίων υπαλλήλων μέχρι το τέλος του χρόνου, το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, με συμπληρωματικές διατάξεις στο νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα που τέθηκε ήδη σε διαβούλευση, δίνει τη δυνατότητα σε όσους υπαλλήλους συνταξιοδοτούνται με βάση τις συνταξιοδοτικές διατάξεις του δημοσίου και τίθενται σε διαθεσιμότητα, είτε να αναγνωρίσουν πλασματικό χρόνο, που δεν θα υπερβαίνει τα τρία έτη και έως τη συμπλήρωση των κατά περίπτωση απαιτούμενων προϋποθέσεων για την άμεση καταβολή κύριας και επικουρικής σύνταξης, μερίσματος και εφάπαξ βοηθήματος από το δημόσιο και τους αντίστοιχους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, είτε να εισπράξουν τις αποδοχές διαθεσιμότητας έως τη λήξη αυτής και να αναγνωρίσουν πλασματικό χρόνο που δεν θα υπερβαίνει τα δύο έτη, εφόσον υποβάλλουν αίτηση παραίτησης από την υπηρεσία, εντός ενός μηνός από την ημερομηνία που τίθενται σε διαθεσιμότητα. Δεν αμφισβητείται ότι οι δημόσιες υπηρεσίες σε πολλές περιπτώσεις υπολειτουργούν με αποτέλεσμα την καθυστέρηση εξυπηρέτησης του πολίτη. Το πρόβλημα δεν θα λυθεί όμως με απολύσεις αλλά με ανακατανομή του υπάρχοντος προσωπικού καθόσον σε ορισμένες υπηρεσίες οι ελλείψεις προσωπικού είναι «χτυπητές». Διότι σε αντίθεση με την εσφαλμένη εντύπωση που επικρατεί, ο δημόσιος τομέας στην Ελλάδα μόνο υπερτροφικός δεν είναι (σύμφωνα με επίσημα στατιστικά στοιχεία της Eurostat, το ποσοστό απασχόλησης στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, βρίσκεται κάτω του κοινοτικού μέσου όρου).
Τσιρίκα Ιωάννα
Δικηγόρος Εργατολόγος
- Προηγούμενο Το ναρκωτικό “σιρόπι του βιασμού” ήρθε και στην Ελλάδα
- Επόμενο Βυθίστηκε σκάφος στην Αστυπάλαια